Är tullkompetens nödvändig? - En fallstudie av svenska företagsledningars uppfattning om eventuella risker med att ha bristande tullkompetens
Abstract
Företag handlar allt oftare internationellt vilket medför att de kommer i kontakt med tullmyndigheten och tullfrågor avseende tillstånd hos Tullverket, tullavgifter, tullager och hantering av tulldeklarationer. Denna uppsats ämnar studera hur medvetna företagsledningar i Sverige är när det kommer till tullområdet och dess tillhörande risker vid bristande tullkunskap. Detta efter att tullombud som sköter tullhantering åt företag och Tullverket anser att näringslivet generellt sett har bristande tullkompetens vilket kan leda till konsekvenser för företagen så som oväntade tilläggsdebiteringar och straffavgifter, som i sin tur kan påverka företagens verksamhet och lönsamhet.
Uppsatsen baseras på en fallstudie där nio företagsledningar intervjuats enligt ett strukturerat tillvägagångssätt. Resultatet visar en blandad uppfattning om riskerna med bristande tullkunskap. Den främsta slutsatsen är att flera företagsledningar inte ser några risker med bristande tullkompetens eller tullhantering. Majoriteten av ledningarna verkar anse tullområdet som tillräckligt betydelsefullt för att försäkra sig om att företagen har tullkompetens även om skiljaktigheter finns huruvida företagen införskaffar detta internt eller externt. Flera företagsledningar har ävenledes uppfattningen att man bör lägga större vikt på tullområdet än vad som görs i dagsläget.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-07-02Author
Olofsson, Caroline
Keywords
Tull, Tillstånd, Tulltillägg, Ledningen, Competence, Risk, Quality Assurance
Series/Report no.
Logistik
13/14:6
Language
swe