E-förvaltningens roll i främjandet av demokrati. En fallstudie om offentlig förvaltnings relation till demokrati med stöd av IT
E-governments role in promoting democracy. A case study about public sector´s relationship to democracy with the support of IT
Abstract
Informationsteknik (IT) med sina enorma kapaciteter involveras mer och mer i våra dagliga aktiviteter och offentlig förvaltning använder IT för att effektivisera sina verksamheter. Regeringens mål med elektronisk förvaltning (e-förvaltning) är att bl.a. öka tillgänglighet och service till allmänheten samt förbättra demokratiska processen. Demokrati kan förstärkas genom att medborgare blir delaktiga i offentliga beslutprocesser men detta mål har ännu inte uppnåtts utan utvecklingen med e-förvaltning har fokuserats på effektivisering inom förvaltningen och elektroniska tjänster (e-tjänster). Främjande av demokratiska processen har däremot skjuts upp i utvecklingen eftersom det saknas politiskt engagemang och beslut. Dessutom hindrar digitala klyftor offentlig förvaltning att främja demokrati med stöd av IT. Trots att IT erbjuder stora möjligheter så har offentlig förvaltning inte lyckats att utnyttja det för att stärka demokrati och dessutom finns det hinder som försvårar detta. Denna uppsats syftar till att undersöka hur offentlig förvaltning kan stärka demokrati med stöd av IT. Detta leder till följande frågeställningar;
På vilket sätt kan IT utnyttjas så att offentlig förvaltning ska kunna främja demokratin?
Vilka hinder finns det för förvaltningen att uppnå detta mål?
En kvalitativ intervjustudie genomfördes på Alingsås kommun för att få svar på frågeställningarna. De viktigaste slutsatser som framkom i studien med stöd av teorier och intervjuer var att offentlig förvaltning kan utnyttja IT för att främja demokrati. Detta är möjligt genom att tillgängliggöra information på ett organiserat sätt som höjer motivationen hos medborgare för att delta i demokratiska processen, föra dialog med medborgare med stöd av IT och involvera medborgare i beslutsprocessen. Processen behöver dock stöd från politiker och med stöd menas politiska beslut, finansiering och organisering.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Information technology (IT) with its enormous capacity involves more and more in our daily activities and public sector is using IT to make their activities more efficient. The government goal with electronic government (e-government) among other things is increasing the availability and service to the public as well as improving the democratic process. Democracy can be strengthened by involving citizens in public decision making process but this goal has not been achieved yet and the development of e-government has mostly been focused on improving efficiency within administration and electronic services (e-services). Promoting the democratic process has been postponed in the development of e-government because of the lack of political commitment and decision. Digital divide is also preventing public sector to promote democracy with the support of IT. Despite the fact that IT offers great opportunities for the development of e-government still the public sector has not been able to utilize it to strengthen democracy and in addition there are obstacles that complicate this. This paper aims to examine how public sector can strengthen democracy with the support of IT. This leads us to these two questions;
How can IT be used so that the government can promote democracy?
What are the obstacles that the administration is facing in order to achieve this goal?
A qualitative study conducted in Alingsås municipality to get answers to these questions. The main conclusions that emerged from this survey on the basis of theories and interviews was that the public sector can use IT to promote democracy by getting support from politicians and by the support means political decision, financing and organizing. Government can promote democracy by making information available in an organized manner that leads to increasing the motivation of citizens to participate in the democratic process, with the support of IT have dialogue with citizens and involving them in decision making processes.
View/ Open
Date
2014-07-03Author
KARIM, MARIA
Keywords
Offentlig förvaltning
IT
e-förvaltning
främja demokrati
e-demokrati
e-deltagande
hinder
Series/Report no.
1651-4769
2014:070
Language
swe