Aktiv design av internetbaserade självhjälpstjänster - gentemot spelberoende. Att påverka en individs förhållningssätt mot sitt spelande
Active design of internet-based self-help services - towards gambling addiction. To influence an individual's attitude towards gambling
Abstract
Den teknologiska utvecklingen har påverkat många olika områden. Något som genomgått stora förändringar i samband med detta är hasardspelandet. På grund av teknologin har tillgängligheten till spel aldrig varit större. Med hjälp av bland annat smarta telefoner, läsplattor och nätcasinon går det att spela i stort sett när som helst på dygnet oavsett var man befinner sig. Utvecklingen har bidragit till att fler människor fastnat i ett spelberoende, vilket även blivit ett allt större problem på senare tid.
För att hjälpa människor som fastnat i ett spelberoende går det att använda sig av internetbaserade självhjälpstjänster. Hur man utformar dessa för att på bästa sätt ge stöd till användaren är därför något om är mycket viktigt. Vi använde oss av generella designprinciper som ett verktyg för att fastställa var man bör lägga störst fokus när man designar en internetbaserad självhjälpstjänst.
En kvalitativ studie genomfördes med hjälp av ett företag som utvecklar en typ av internetbaserad självhjälpstjänst. Samtidigt samlades det in empiriskt data från en förening mot spelberoende.
Vi kom fram till att det är viktigt att ge användaren möjlighet att göra ett aktivt val av hur mycket information som man väljer att ta del av. Att skapa valmöjligheter för användarna genom begränsningar är därför något man bör göra när man utvecklar framtida internetbaserade självhjälpstjänster.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Technological developments have affected many different areas. Something that has undergone major changes in this respect is gambling. Because of technology, the accessibility to games has never been greater. Using smartphones, tablets and online casinos makes it possible to play virtually any time of day no matter where you are. This development has caused that more people, got stuck in a gambling addiction which have become an increasing problem in the last decade. It’s possible to use something that’s called internet-based self-help services to help people with a gambling addiction. How to design them to optimally support the user is therefore something that is very important. We used general design principles as a tool to determine where you should put the greatest focus when designing an Internet-based self-help service. A qualitative study was conducted with the help of a company that develops a type of Internet-based self-help service. We also collected empirical data from an organization that works against gambling addiction. We concluded that it is important to enable the user to make an active choice of how much information they choose take part of. Creating choices for users through constraints is therefore something you should do when developing future Internet-based self-help services. Keywords: #gambling addiction #internet-based self-help services #design principles #active choice #gambling history #constraints
View/ Open
Date
2014-07-03Author
Ronnebro, Robert
Aksenov, Viktor
Keywords
spelberoende
internetbaserade självhjälpstjänster
designprinciper
aktiva val
spelhistoria
begränsningar
Series/Report no.
1651-4769
2014:044
Language
swe