Show simple item record

dc.contributor.authorGårdelöv, Filip
dc.contributor.authorLarsson, Viktor
dc.date.accessioned2014-07-03T11:13:02Z
dc.date.available2014-07-03T11:13:02Z
dc.date.issued2014-07-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36444
dc.descriptionSällan finns det tid att söka igenom varenda tillgängligt dokument när vi letar efter information på vår arbetsplats. Den moderna informationsteknologin har lett till att den informationsvolym som finns tillgänglig vuxit snabbt och så kommer det att fortsätta. Betydelsen av varför människor måste ha möjligheten att hitta det de eftersöker har ökat i takt med att information en ökar. Av den anledningen är den här uppsatsens undersökningsområde informationssökning sett ur ett organisationsperspektiv. Forskningsområdet angående informationsökning med organisationen i fokus är relativt outforskat. Således är syftet med denna studie att tillföra ny forskning och kunskap till området. Således kommer ett försök att reda ut hur organisationer resonerar kring sökhantering att göras. För att möjliggöra detta har sex hypoteser testats gällande hur organisationer hanterar informationssökning. En enkät framställdes och distribuerades i samarbete med ett företag verksamma i IT-branschen med fokus på organisatorisk sökhantering. Totalt svarade 140 organisationer av olika storlekar med stor geografisk spridning och verksamma i många olika branscher på enkäten, vilket gav oss ett urval som avspeglar populationen. Genom att testa de formulerade hypoteserna hittades statistiskt signifikanta bevis som tyder på en relation mellan organisationsstorlek och de anställdas uppfattning om deras möjligheter till att hitta rätt information. Vidare påvisade resultaten en korrelation mellan en CIOs deltagande i en organisations sökprogram och huruvida en sökstrategi fanns utformad eller inte. Studien avslöjade även ett förhållande mellan en existerande sökstrategi och tillfredsställelsenivån gällande sökapplikationer hos de observerade företagen och även en stark positiv korrelation mellan de anställdas tillfredställelse gällande sitt företags existerande sökapplikationer och i hur stor utsträckning information går att hitta. Slutsatsen är att när en CIO är involverad och formulerade strategier kring sökhantering är realiserade leder det sannolikt till att personalen upplevs som mer tillfredsställd. Rapporten är skriven på engelska. Nyckelord: Informationssökning, sökinvesteringar, sökstrategier, hittbarhet, organisationersv
dc.description.abstractSeldom is there time to search through every single document available when we want to find information at work. With the modern information technology, the accessible information volume in organizations has grown rapidly and continues to do so. The importance of why people must be able to find what they are looking has increased in pace with the abundance of information. Therefore, the area of investigation for this thesis is information-seeking from an organizational perspective. Our purpose with this thesis is to make a contribution of new knowledge to the research regarding how findability and satisfaction are affected by the way organizations addressing search. Thus, the aim of our study is to make an attempt sorting out how organizations’ reason when it comes to matters regarding search and how these affect the perceived satisfaction level. To achieve this purpose, six hypotheses was tested concerning how organizations managing the search of information. To collect the data needed for hypotheses testing a quantitative analysis was conducted. A questionnaire was constructed and distributed in collaboration with a company active in the business of search management and information seeking. A number of 140 organizations of various sizes, world-wide geographical locations and from many different industries answered the questionnaire. This generated a sample that could represent the larger population. Statistically significant evidence was found indicating a relationship between organizational size and employed people’s perception of their ability to find the right information. In addition, results show a correlation between the involvement of a CIO and their relation to strategies. Further, a strong positive linear relationship is showed between the organizations’ perceived satisfaction level regarding search performance and to which extent the employees perceive their information to be findable. The conclusion is that the involvement of a CIO and formulated strategies concerning search most likely leads to more satisfied employees and increased productivity within the organization. The following report is written in English.sv
dc.language.isoengsv
dc.relation.ispartofseries1651-4769sv
dc.relation.ispartofseries2014:043sv
dc.subjectFindabilitysv
dc.subjectinformation –seekingsv
dc.subjectsearch strategysv
dc.subjectsearch investmentssv
dc.subjectorganizationssv
dc.titleFindability of Information: Organizational Approaches to Search. A quantitative study of factors affecting perceived satisfactionsv
dc.title.alternativeMöjligheten att hitta information: organisationers tillvägagångsätt för sökhantering. En kvantitativ studie av påverkande faktorer gällande den upplevda tillfredställelsensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record