• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kopplingen mellan skolinvesteringar och affärsmässighet för fastighetsbolag i utsatta områden – En fallstudie om Bostads AB Poseidons investering i Hjällboskolan

Abstract
Bakgrund: Sedan en lagändring 2011 till följd av EU direktiv måste kommunala fastighetsbolag motivera sina investeringar som affärsmässiga. Detta innebär att alla investeringar man gör skall uppvisa långsiktig lönsamhet. Detta komplicerar investeringar i social hållbarhet för kommunala fastighetsbolag. Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för hur förbättrad skolkvalitet i den lokala grundskolan och fastighetsbolags företagsekonomi i samma område hänger ihop. Vi skall undersöka huruvida fastighetsbolag kan uppnå företagsekonomiska fördelar genom att ekonomiskt stödja insatser för att förbättra skolkvaliten, och på så vis motivera investeringen som affärsmässig. Metod: Tillvägagångssättet i uppsatsen är en kvalitativ fallstudie. Det empiriska materialet består främst av intervjuer med för studien relevanta respondenter. Analysmodellen vi har använt bygger på sambandskedjan: Leder skolprojektet i Hjällbo till förbättrad skolkvalitet? Leder förbättrad skolkvalitet till ökad attraktiviteten i området? Leder skolprojektet till företagsekonomiska fördelar för fastighetsbolaget? Slutsats: Då skolprojektet i Hjällbo pågått en kort tid är det omöjligt att med säkerhet säga hur projektet kommer att påverka Poseidon ekonomiskt. Det är troligt att skolprojektet kommer ha positiv inverkan på såväl skolkvaliteten som närvarostatistiken. Hur stor inverkan det kommer få på områdets attraktivitet är svårt att säga. Eftersom andra sociala projekt bedrivs parallellt med skolprojektet i Hjällbo, är uppnådda effekter svåra att särskilja. Det är rimligt att anta att skolprojektet kommer generera företagsekonomiska fördelar för Poseidon. Då de företagsekonomiska fördelarna till följd av skolprojektet är svåra att urskilja, precis som med områdesattraktiviteten, är det svårt att säga om investeringen kan bedömas som affärsmässig. Ser man skolprojektet som ett enskilt kortsiktigt projekt är det tveksamt om investeringen kan ses som affärsmässig. Om man däremot ser projektet som en del av Poseidons totala sociala hållbarhetsarbete i Hjällbo, borde investeringen kunna ses som affärsmässig. Detta förutsätter att det sammantagna sociala arbetet uppvisar företagsekonomiska fördelar som täcker kostnaderna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36447
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_36447_1.pdf (1.552Mb)
Date
2014-07-03
Author
Ehrendahl, Kristian
Tjäder, Max
Keywords
Kommunala fastighetsbolag, företagsekonomiska fördelar, affärsmässighet, social hållbarhet, skolinvesteringar, områdesattraktivitet, fastighetsvärden
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagade
13/14:8
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV