Olika generationers kunskapslegitimering. En kvalitativ studie om kunskapsöverföring i ett IT-företag
Knowledge legitimation in different generations. A qualitative study on knowledge transfer within an IT company
Abstract
Verksamheters förmåga att särskilja sig från konkurrenter blir allt svårare när standardiserade tekniska lösningar används, vilket betyder att de anställda blir den viktigaste resursen. Många arbetsplatser består av anställda med olika åldrar och bakgrunder, vilket introducerar generationsperspektivet på ett ofrånkomligt sätt. Tidigare forskning har länge fokuserat på olika generationers drivkrafter och motivation i arbetet, men det har saknats studier där kunskapsöverföring mellan generationer granskats. Med det som bakgrund har kvalitativa intervjustudier genomförts på ett större IT-företag för att undersöka hur anställda legitimerar kunskap och hur det påverkar kunskapsöverföringen mellan olika generationer. Slutsatsen som kan dras från det empiriska materialet visar att anställda från olika generationer legitimerar kunskap på delvis olika sätt. Yngre generationer förlitar sig i större grad på möjligheten att söka fram information, medan äldre generationer i stor utsträckning värdesätter den egna kunskapen. Denna vetskap belyser det faktum att skillnaderna kan innebära svårigheter i kunskapsöverföringen mellan anställda, vilket direkt drabbar verksamheter när stora pensionsavgångar är ett faktum.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Companies’ ability to differentiate themselves from their competitors becomes increasingly difficult when standardized technical solutions are used, which means that the employees become the most important resource. Many workplaces consist of a mix of employees with different backgrounds and of different ages, which highlight the generational perspective. Previous research has long focused on different generational drivers and of motivation at work, but there has been few studies in which the transfer of knowledge between generations have been examined. With that as a background, a qualitative interview study was conducted at a major IT company to investigate how employees legitimize knowledge and how it affects the transfer of knowledge between generations. The conclusion that can be drawn from the empirical evidence shows that employees from different generations legitimize knowledge in somewhat different ways. Younger generations are relying to a greater extent on the ability to search for information, while older generations largely appreciate their own knowledge. This study highlights the fact that the differences may present difficulties in the transfer of knowledge between employees, which directly affects companies where a large number of employees reach retirement in the near future.
Keywords: Knowledge transfer, knowledge legitimation, knowledge management, generations, communities of practice, collectivities of practice
View/ Open
Date
2014-07-03Author
SVENSSON, JOAR
Keywords
Kunskapsöverföring
kunskapslegitimering
knowledge management
generationer
communities of practice
collectivities of practice
Series/Report no.
1651-4769
2014:050
Language
swe