dc.contributor.author | KARJALAINEN, KARI | |
dc.contributor.author | RUDÉN, MARCUS | |
dc.date.accessioned | 2014-07-04T13:26:41Z | |
dc.date.available | 2014-07-04T13:26:41Z | |
dc.date.issued | 2014-07-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36476 | |
dc.description | In recent decades here has been a huge development in information technology (IT), where we humans are increasingly using IT in our daily lives, ranging from social media to music streaming services; this has also been a reflection of the technologies developed to our cars. Infotainment systems have become an increasingly regular feature in modern cars where the high degree of integration such as navigation, mobile and Internet has become more common and more sought after. Despite this, relatively little research problemized User Experience of a complex infotainment system in a car. This study thus has the intention to consider the relevance of reality based tests by examining how the user experiences a complex infotainment system in a car. We asked ourselves; How do the user experience a complex infotainment system in a car? We conducted our qualitative study, an interview with researchers in the field of vehicle and road safety and designed a number of system-related activities in a test session where we observed three users. The survey results were analyzed and we found that it definitely is perfectly feasible to get much information about the experience of an infotainment system in a car by creating appropriate test elements in a real environment.
The report is written in Swedish.
Keywords:
Cognition, Interaction Design, Complexity, Infotainment System | sv |
dc.description.abstract | Under de senaste decennierna har det skett en enorm utveckling inom informationsteknologi (IT), där vi människor i allt högre utsträckning använder oss av IT i våra dagliga liv, med allt från sociala medier till musikströmningstjänster, har detta även fått en avspegling i teknologierna som utvecklas till våra bilar. Infotainmentsystem har blivit ett allt mer återkommande inslag i dagens moderna bilar där hög grad av integrering av exempelvis navigation, mobiltelefoni och internet blivit vanligare och mer eftertraktat. Trots detta har relativt lite forskning problematiserat användarupplevelsen av ett komplext infotainmentsystem i en bil. Denna studie har därmed i avsikt att pröva relevansen av verklighetsbaserade tester genom att undersöka hur användaren upplever ett komplex infotainmentsystem i en bil. Vi ställde oss frågan; Hur upplever användaren ett komplext infotainmentsystem i en bil? Vi genomförde i vår kvalitativa studie en intervju med forskare inom området fordons- och trafiksäkerhet och utformade också ett antal systemrelaterade aktiviteter i en testsession där vi observerade tre användare. Resultatet av undersökningen analyserades och vi kom fram till att det definitivt är fullt genomförbart att få mycket information kring upplevelsen av ett infotainmentsystem i en bil genom att skapa lämpliga testmoment i en verklig miljö. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 1651-4769 | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2014:064 | sv |
dc.subject | Kognition | sv |
dc.subject | Komplexitet | sv |
dc.subject | Interaktionsdesign | sv |
dc.subject | Infotainmentsystem | sv |
dc.title | Användarupplevelse av ett komplext infotainmentsystem i en bil. En verklighetsbaserad studie av gränssnittet mellan människa och fordon | sv |
dc.title.alternative | User experience of a complex infotainment system in a car. A reality-based study of graphical interface between man and vehicle | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | IT University of Gothenburg /Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Kandidatuppsats | swe |
dc.type.degree | Bachelor thesis | eng |