Betyg - bara en bokstav? Ett kritiskt utforskande av samhällets reproduktion av maktordningar i den svenska skolan
Abstract
Syftet med uppsatsen är att genom ett maktkritiskt perspektiv på skolan som
institution undersöka hur skolan ingår i processer som återskapar maktordningar i
samhället. Vi vill undersöka betygssättning i grundskolan som en del av
skolinstitutionens makt över elever, då slutbetygen får stor påverkan på elevers
framtid. Andra delen av vårt syfte är att undersöka relationen mellan lärare och
elev som en möjlig potential i arbetet med att förbättra skolans sjunkande resultat.
Vi har valt att genomföra en kvalitativ intervjustudie med högstadielärare ur ett
socialkonstruktivistiskt perspektiv. Vi kommer att utgå från lärarnas berättelse
och valda teorier för att söka svar på följande frågeställningar:
1. Hur kan vi förstå lärarnas syn på relationens respektive betygens betydelse för
elevers resultat?
2. Vilken betydelse för elevernas framtid tillskrivs betygen i lärarnas berättelse?
3. Hur kan vi förstå de orsaker till en ojämlik skola som framträder i lärarnas
berättelse?
Fyra högstadielärare har intervjuats och resultatet av intervjuerna har analyserats med
hjälp av valda teorier och tidigare forskning. Studien visar att relationen mellan lärare
och elev är en förutsättning för lärande, vilket i sig är en förutsättning för att lärarna
ska kunna uppfylla skolans kunskapsuppdrag. Genom en god relation mellan lärare
och elev kan elevers specifika kompetenser och styrkor lyftas fram medan fokus på
kriterier och måluppfyllelse riskerar att rikta uppmärksamheten mot elevernas brister.
Kravet på mätning av kunskaper kräver en måttstock som bär på och återskapar
normer och värderingar kring hur elever ska vara och hur deras olika förmågor
värderas. Vi visar på de olika förutsättningarna som råder i de olika skolorna i studien
och att förväntningar på elever ställs olika högt beroende på den kategori de anses
tillhöra. Kategoriseringar som till stor del baseras på elevernas bakgrund.
Möjligheterna till olika betyg påverkas av elevers bakgrund vilket i sin tur formar de
mål som elever sätter upp för sig själva och förväntas uppnå. Koncentrering av elever
med svensk respektive utländsk bakgrund i olika skolor riskerar att naturalisera en
ojämlik samhällsordning där vissa grupper inte får tillgång till högre utbildning. Detta
i sin tur får konsekvenser för framtida livschanser.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-08-25Author
Karlsson, Ida
Nataliasdotter, Kajsa
Keywords
Skola, betyg, makt, segregation, relation, livschanser
Language
swe