E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media
Abstract
Titel: E-sport och Media: Mötet mellan elektronisk sport och traditionell media Författare: Erik Sjölin & Nicholas Ranégie Uppdragsgivare: Eget ämne Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Termin: Vårterminen 2014 Handledare: Malin Sveningsson Sidantal: 48 Antal ord: 19 499 (exklusive framsida, tacksida, innehållsförteckning,executivesummary, referenslista och bilaga). Syfte: Analysera hur medieaktörer i Sverige resonerar kring sitt arbete med e-sport. Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer av informant- och respondentkaraktär. Material: Samtalsintervjuer med åtta yrkesverksamma personer inom e-sport hos medieaktörer i Sverige. Huvudresultat: Popularitetståget, fenomenet och trenden e-sport (elektronisk sport) är populärt tittarmässigt, men samtidigt relativt okänt av allmänheten. Huruvida e-sporten är en sport eller inte finns eviga diskussioner kring, men de svenska medieaktörerna ser många likheter mellan e-sport och traditionell sport. Om e-sporten klassas och blir behandlad som sport kommer den få större räckvidd och bli allt mer accepterad av allmänheten med tiden. Klassisk nyhetsvärdering appliceras inom e-sporten och innehållet produceras som om det vore sport. E-sporten måste bygga profiler som spelare, kommentatorer och andra föregångspersoner i Sverige, precis som i traditionell sport. E-sporten är ett globalt fenomen och därför är det problematiskt att använda sig av utländska profiler i samband med svensk annonsering för svensk marknad. Under DreamHacks initiativ har medieaktörerna i Sverige börjat acceptera att se sändningsrättigheter i språk till skillnad från ett klassiskt territorie-tänk. DreamHack har tillskansat sig en väsentlig maktposition inom e-sportssverige, men för att utveckla e-sporten väljer de att inte sälja sändningsrättigheter exklusivt. Produktionsmässigt ligger Sverige bland de främsta i världen i och med att samtliga mediehus i Sverige pratar e-sport. Med stora koncentrerade tittarskaror mot målgruppen unga män, har e-sporten stor potential på många plan. E-sporten har lyckats uppfylla de svenska medieaktörernas publik-, annons, och icke-inkomstbringande mål. E-sportspublikens omfattning har utan tvekan resulterat i att media börjat täcka e-sporten, vilket gör att annonsörer ser en ny marknad investerar kapital i e-sporten som kan expandera och få fler tittare, allt i en uppåtgående spiral.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-08-26Author
Sjölin, Erik
Ranégie, Nicholas
Keywords
DreamHack
electronic sport
elektronisk sport
esport
e-sport
Series/Report no.
Examensarbete
C894
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Sports of Empire: Squash as Signifier in V.S. Naipaul’s A Bend in the River
Kääriä, Timothy (2018-06-12)The protagonist of V.S. Naipaul’s 1979 novel A Bend in the River is an ethnic Indian living in Africa as part of an expatriate community of traders in the city at the bend in the river. He sympathises with the Western ... -
Live Spectators View on Sponsorship in Sporting Events
Xu, Ou (2015-07-08)ABSTRACT This study investigates how live spectators view sponsorship and sponsors’ marketing initiatives appearing in sporting events. Through constructing a relationship model central to sporting events, three relationships ... -
Spelet bakom sportsidorna - En studie om sportjournalisters påverkan på nyhetsurvalet
Franzén, Bella; Rickstrand, Oscar (2018-09-07)The purpose of this study was to investigate why Swedish sports journalists choose to report more about male sport than female sport. Studies have shown that the news selection in sports journalism is dominated by male ...