Utvecklingen av politisk kommunikation på Twitter
Abstract
Titel: Utvecklingen av politisk kommunikation på Twitter
Författare: Viktoria Hansson och Ellen Karlsson
Uppdragsgivare: JMG
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik och masskommunikation, Göteborgs universitet.
Termin: Vårterminen 2014
Handledare: Nicklas Håkansson
Sidantal: 44, inklusive bilagor.
Syfte: Syftet med denna studie är att systematiskt analysera utvecklingen av politiska partiers kommunikation på Twitter.
Metod: Kvantitativ innehållsanalys
Material: Tweets från 2011.06.18-2011.07.02, 2012.06.16-2012.06-30 och 2013.06.15-2013.06.29
Huvudresultat: Våra resultat visar en positiv utveckling hos de analysobjekten för Kristdemokraternas och Socialdemokraternas politiska kommunikation på Twitter. År 2013 var den politiska kommunikationen mest frekvent och likaså responsen från följare. Undersökningsresultaten visar även att båda objektanalyserna för vartdera partiet använder Twitter som en kommunikationsplattform med tvåvägskommunikation, således kan vi se utformningen av en ny form av valstuga på Twitter. Resultaten visar även på att personifiering ökat inom den politiska kommunikationen på Twitter, samt att en jämn fördelning av personliga tweets och med politiska tweets ger bäst respons från följare.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-08-26Author
Hansson, Viktoria
Karlsson, Ellen
Series/Report no.
e
C900
Language
swe