Erfarenhetsbaserat lärande. Lärares uppfattningar och förståelser av att använda elevers erfarenheter och upplevelser i undervisningen.
Abstract
Abstract
Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01
Titel: Erfarenhetsbaserat lärande - Lärares uppfattningar och förståelser av att använda elevers
erfarenheter och upplevelser i undervisningen.
Författare: Jessica Windström
Termin och år: VT´14
Kursansvarig institution: Göteborgs Universitet, Sociologiska institutionen
Kurs: LAU 390
Handledare: Birgitta Kullberg
Examinator: Hans Rystedt
Rapportnummer: HT12-2920-060
_____________________________________________________________________________
Nyckelord och nyckelbegrepp: Elevers erfarenheter i undervisningen, lärares uppfattningar och
arbetssätt, sociokulturellt perspektiv, fenomenografiskt förhållningssätt, progressivt, levandegöra,
livslångt lärande, skolan- en del av samhället, gränsöverskridande undervisning, det livsvida
lärandet, undervisningsbaserat lärande.
Syfte och frågeställningar
Syftet med studien är att synliggöra lärares uppfattningar av möjligheter och fördelar med
att arbeta erfarenhetsbaserat i undervisningen, det vill säga av att basera undervisningen
på elevernas tidigare erfarenheter och nyvunna upplevelser. Studiens frågeställningar är;
Hur uppfattar lärare att de arbetar erfarenhetsbaserat? Varför skall man, enligt lärarna,
undervisa erfarenhetsbaserat? Vad uppfattar lärarna att man bör tänka på då man arbetar
erfarenhetsbaserat?
Metod
Studien är kvalitativ och har lärarens perspektiv. Metod och material som använts är
frågeformulär med öppna/autentiska frågor, som besvarats av 15 lärare via mail samt
litteratur och forskning av vikt för ämnet.
Resultat
Resultatet visar att om man som lärare i sin undervisning levandegör undervisningen,
arbetar gränsöverskridande mellan teori och praktik, utgår från elevernas erfarenheter,
dvs. förförståelser och behov och låter eleverna lära genom att använda sin eller sina
lärstilar, kan eleven tillgodogöra sig och utveckla kunskapen mot en livslång och livsvid
sådan.
Studiens betydelse för lärarverksamheten
Studien avser att bidra till en utveckling av lärarverksamheten så att undervisningen
varieras enligt gällande styrdokument, Läroplan för grundskolan 2011 (Lgr11) i vilken
användningen av elevernas erfarenheter i undervisningen poängteras. Detta stöds i studien
såväl av de intervjuade lärarna som av tidigare teorier varför en utveckling behövs i hur
undervisningen bedrivs. Jag visar även genom studien att ett varierat undervisningssätt
där elevernas erfarenhetsbaserade lärande inte kräver så stora omvandlingar och
utsvävningar som man som lärare tror, utan att det är möjligt att genomföra även i mindre
skala.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/Open
Date
2014Author
Windström, Jessica
Keywords
Elevers erfarenheter i undervisningen
lärares uppfattningar och arbetssätt
sociokulturellt perspektiv
fenomenografiskt förhållningssätt
progressivt
levandegöra
livslångt lärande
skolan- en del av samhället
gränsöverskridande undervisning
det livsvida lärandet
undervisningsbaserat lärande
Series/Report no.
HT12-2920-060
Language
swe