Show simple item record

dc.contributor.authorKarlsson, Annie
dc.date.accessioned2014-09-11T12:07:05Z
dc.date.available2014-09-11T12:07:05Z
dc.date.issued2014-09-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36862
dc.description.abstractDenna uppsats undersöker vithetskonstruktioner som grund för representationer i dramakomediserien Orange is the New Black. Genom att använda bland annat Sara Ahmeds teorier kring det vita subjektets blivande och att passera som ”främlingen”, samt Pierre Bourdieus klassbegrepp analyseras hur huvudkaraktären använder sin vithet och kapital som utgångspunkt för sin personliga resa. En resa där hon konstrueras som det agerande subjektet vilket kan överskrida gränser och byta positioner genom att byta sina kapital mot ett främlingsskap hos dem som konstrueras som de Andra. Vitheten målas upp som central och nödvändig i jakten på autenticitet, sanning och den Andra.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleDen nödvändiga vitheten?sv
dc.title.alternativeEn intersektionell studie av Orange Is The New Blacksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Cultural Scienceseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaperswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record