dc.contributor.author | Karlsson, Annie | |
dc.date.accessioned | 2014-09-11T12:07:05Z | |
dc.date.available | 2014-09-11T12:07:05Z | |
dc.date.issued | 2014-09-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36862 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats undersöker vithetskonstruktioner som grund för representationer i dramakomediserien
Orange is the New Black. Genom att använda bland annat Sara Ahmeds
teorier kring det vita subjektets blivande och att passera som ”främlingen”, samt Pierre
Bourdieus klassbegrepp analyseras hur huvudkaraktären använder sin vithet och kapital
som utgångspunkt för sin personliga resa. En resa där hon konstrueras som det agerande
subjektet vilket kan överskrida gränser och byta positioner genom att byta sina kapital
mot ett främlingsskap hos dem som konstrueras som de Andra. Vitheten målas upp som
central och nödvändig i jakten på autenticitet, sanning och den Andra. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Den nödvändiga vitheten? | sv |
dc.title.alternative | En intersektionell studie av Orange Is The New Black | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Cultural Sciences | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper | swe |
dc.type.degree | Student essay | |