dc.contributor.author | Wågerman, Mattias | |
dc.contributor.author | Bergqvist, Alexander | |
dc.date.accessioned | 2014-09-23T11:30:03Z | |
dc.date.available | 2014-09-23T11:30:03Z | |
dc.date.issued | 2014-09-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37026 | |
dc.description | The recent development in society’s structure has given rise to a more complex reality for the Swedish
banks. There is an increased pressure from external stakeholders for the banks to take a greater social
responsibility in society; the bank must therefore focus on both direct as well as indirect effects of its
actions. The term corporate social responsibility implies that the company does not only focus on its
financial status but also on values such as ethics and environment. These commitments are crystalized,
more or less clearly, in the banks’ lending policy’s, whom are entirely defined by the banks
themselves.
The nature of the abstract CSR expression gives rise to uncertainty, both in regards to the banks own
efforts towards social responsibility but also for the external stakeholders, for which it can be quite
difficult to understand what commitments are actually made.
This study aims to investigate how the Swedish banks public statements, with regards to their lending
policy, correlates with the actual actions carried out by the banks. The emphasis lies on the routines
and methods used by the banks to ensure that their lending practice is carried out in a uniform and
morally accepted way, as well as how these practical guidelines are implemented within the bank.
The conclusions derived from the study are that the largest Swedish banks, that has been the aim of the
study, has not managed to fully implement the abstract values off their CSR-ambitions. Hence,
discrepancy between ambition and practice has risen. The reason for this discrepancy is that the banks,
in general, has insufficient resources, a lack of communication channels as well as conflicts of
interests. | sv |
dc.description.abstract | Samhällsutvecklingen under de senaste åren har komplicerat verkligenheten för de svenska bankerna.
Man upplever ett ökat tryck från externa intressenter att ta ett större socialt ansvar i samhället, banken
måste således lägga fokus vid såväl direkta som indirekta effekter av dess agerande. CSR, eller
företagets sociala ansvarstagande, innebär att företaget inte enkom fokuserar på den finansiella
statusen utan även tar hänsyn till värden som etik och miljö. Dessa åtaganden kristalliseras mer eller
mindre tydligt i bankernas egenformulerade utlåningspolicys som används vid utlåning av kapital.
CSR begreppets abstrakta natur ger upphov till osäkerhet, både vad avser bankens eget arbete för
socialt ansvarstagande men även för externa parter, för vilka det kan vara svårt att förstå och se vilka
åtaganden bankerna faktiskt gör.
Studien syftar till att undersöka hur de svenska bankernas offentliga uttalanden och publikationer
alltså dess ambitioner, vad avser dess utlåningspolicy, korrelerar med de faktiska handlingar som
banken utför. Härvid ligger tyngdpunkten på vilka rutiner och vilka metoder man använder för att
säkerställa att utlåningen sker på ett enhetligt och moraliskt riktigt sätt, samt hur dessa praktiska
riktlinjer implementeras och förankras i bankens verksamhet.
De slutsatser som man kan dra på basis av ansatsen är att de svenska storbanker som varit föremål för
studien ej helt har lyckats med att implementera de abstrakta sidorna av deras CSR-ambitioner, varför
diskrepans mellan ambition och praktik har uppstått. Anledningen därtill att bankerna i regel ej har
tillräckliga resurser, bristfälliga kommunikationskanaler samt intressekonflikter. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Industriell och finansiell ekonomi | sv |
dc.relation.ispartofseries | 13/14:33 | sv |
dc.subject | CSR, Implementering, Intressenter, Abstrakta värden | sv |
dc.title | Att implementera abstrakta värden - En flerfallstudie om bankernas CSR-arbete vid utlåning av kapital | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |