Show simple item record

dc.contributor.authorWågerman, Mattias
dc.contributor.authorBergqvist, Alexander
dc.date.accessioned2014-09-23T11:30:03Z
dc.date.available2014-09-23T11:30:03Z
dc.date.issued2014-09-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37026
dc.descriptionThe recent development in society’s structure has given rise to a more complex reality for the Swedish banks. There is an increased pressure from external stakeholders for the banks to take a greater social responsibility in society; the bank must therefore focus on both direct as well as indirect effects of its actions. The term corporate social responsibility implies that the company does not only focus on its financial status but also on values such as ethics and environment. These commitments are crystalized, more or less clearly, in the banks’ lending policy’s, whom are entirely defined by the banks themselves. The nature of the abstract CSR expression gives rise to uncertainty, both in regards to the banks own efforts towards social responsibility but also for the external stakeholders, for which it can be quite difficult to understand what commitments are actually made. This study aims to investigate how the Swedish banks public statements, with regards to their lending policy, correlates with the actual actions carried out by the banks. The emphasis lies on the routines and methods used by the banks to ensure that their lending practice is carried out in a uniform and morally accepted way, as well as how these practical guidelines are implemented within the bank. The conclusions derived from the study are that the largest Swedish banks, that has been the aim of the study, has not managed to fully implement the abstract values off their CSR-ambitions. Hence, discrepancy between ambition and practice has risen. The reason for this discrepancy is that the banks, in general, has insufficient resources, a lack of communication channels as well as conflicts of interests.sv
dc.description.abstractSamhällsutvecklingen under de senaste åren har komplicerat verkligenheten för de svenska bankerna. Man upplever ett ökat tryck från externa intressenter att ta ett större socialt ansvar i samhället, banken måste således lägga fokus vid såväl direkta som indirekta effekter av dess agerande. CSR, eller företagets sociala ansvarstagande, innebär att företaget inte enkom fokuserar på den finansiella statusen utan även tar hänsyn till värden som etik och miljö. Dessa åtaganden kristalliseras mer eller mindre tydligt i bankernas egenformulerade utlåningspolicys som används vid utlåning av kapital. CSR begreppets abstrakta natur ger upphov till osäkerhet, både vad avser bankens eget arbete för socialt ansvarstagande men även för externa parter, för vilka det kan vara svårt att förstå och se vilka åtaganden bankerna faktiskt gör. Studien syftar till att undersöka hur de svenska bankernas offentliga uttalanden och publikationer alltså dess ambitioner, vad avser dess utlåningspolicy, korrelerar med de faktiska handlingar som banken utför. Härvid ligger tyngdpunkten på vilka rutiner och vilka metoder man använder för att säkerställa att utlåningen sker på ett enhetligt och moraliskt riktigt sätt, samt hur dessa praktiska riktlinjer implementeras och förankras i bankens verksamhet. De slutsatser som man kan dra på basis av ansatsen är att de svenska storbanker som varit föremål för studien ej helt har lyckats med att implementera de abstrakta sidorna av deras CSR-ambitioner, varför diskrepans mellan ambition och praktik har uppstått. Anledningen därtill att bankerna i regel ej har tillräckliga resurser, bristfälliga kommunikationskanaler samt intressekonflikter.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesIndustriell och finansiell ekonomisv
dc.relation.ispartofseries13/14:33sv
dc.subjectCSR, Implementering, Intressenter, Abstrakta värdensv
dc.titleAtt implementera abstrakta värden - En flerfallstudie om bankernas CSR-arbete vid utlåning av kapitalsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record