dc.contributor.author | Gars, Lena | |
dc.date.accessioned | 2014-09-26T09:33:32Z | |
dc.date.available | 2014-09-26T09:33:32Z | |
dc.date.issued | 2014-09-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37056 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om skolledares skilda erfarande och hanterande av den egna skolans kultur. En intervjustudie med fem skolledare utfördes med utgångspunkt från följande teman:
• begreppet skolkultur,
• skolledare i förhållande till skolkultur
• pedagogen i förhållande till skolkultur
• skolutveckling i förhållande till skolkultur.
Teori: Den teoriram som låg till grund för studien har inspirerats av fenomenografi och därmed andra ordningens perspektiv. Detta genom att av skolledare ta del av deras skilda sätt att erfara och hantera den egna skolans kultur. Det centrala har varit att söka efter variationer, vilket står i centrum i en fenomenografisk ansats.
Metod: Studien har en kvalitativ ansats och insamlingen av data har skett genom halvstrukturerade intervjuer. Fem skolledare som har intervjuats på sina arbetsplatser har deltagit i studien. Intervjuerna har transkriberats och bearbetats i syfte att kategorisera och hitta variationer i skolledarnas erfarande och hanterande gällande den egna skolans kultur.
Resultat: Resultatet visade att begreppet skolkultur är komplext och ytterst svårfångat. I litteraturen definierades begreppet på olika sätt men det som tycktes binda samman de olika spåren var att de på något sätt berörde värdegrunden. Bilden bland respondenterna var inte så samlad. Beskrivningskategorierna visade på att skolledarna genomgående betonade olika aspekter. Detta oavsett vilken tematisk frågeställning som behandlades. Det man kan fundera över är i vilken utsträckning skolledarna var medvetna om att de valde att närma sig begreppet med en av flera möjliga aspekter. Studien har också genererat frågan såsom i vilken utsträckning skolledaren har medvetenhet om och möjlighet/kompetens att bedriva ett systematiskt skolutvecklingsarbete. Förhoppningsvis kan studien utgöra en av pusselbitarna i utmaningen av att förstå vilken kompetens skolledare behöver för att kunna hantera skolans kultur. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT14 IPS03 PDAU61 | sv |
dc.relation.ispartofseries | Masteruppsats | sv |
dc.subject | Skolkultur | sv |
dc.subject | Erfarande | sv |
dc.subject | Förståelse | sv |
dc.title | Hur skolledare erfar och hanterar den egna skolans kultur | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |