Let’s get [her] undressed - en kritisk diskursanalys av konstruktionen av kvinnor i de mest populära samtida musikvideorna
Abstract
Titel
Let’s get [her] undressed - en kritisk diskursanalys av konstruktionen av kvinnor i de mest populära samtida musikvideorna
Författare
Sara Egeskog och Elin Sjöstrand
Illustrationer av
Elin Sjöstrand
Kurs
Examensarbete i Media- och kommunikationsvetenskap
Termin
VT-14
Handledare
Gabriella Sandstig
Sidantal
47 exklusive bilagor
Syfte
Att undersöka hur kvinnor konstrueras i videorna till den mest populära musiken från 2013.
Metod och material
Kritisk diskursanalys, femton musikvideor tagna från topplistor från år 2013.
Huvudresultat
Den vanligaste typen av kvinna som visas i musikvideor är ung, smal och vacker. Till stor del syns kvinnor endast som rekvisita för att framhäva män i musikvideorna. Resultatet visade även på starka kvinnor. Dels kvinnor som är starka med maskulina tankemönster, dels kvinnor som visades starka med feminina egenskaper och slutligen kvinnor som visades starka i sin yrkesroll som musiker. Slutligen fann vi en typ av kvinna som varken visade på maskulina eller feminina tankemönster. Hon är inte med i musikvideon i egenskap av kvinna utan i egenskap av människa. Totalt fann vi fyra tydliga typer av kvinnor; Sexobjektet, Den känslosamma kvinnan, Den passiva kvinnan och Den starka kvinnan. Vi fann också fyra mindre framträdande typer av kvinnor; Jungfrun, Modern, Barnet och Människan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-09-29Author
Egeskog, Sara
Sjöstrand, Elin
Keywords
Diskurs
genus
könskodade tankemönster
kritisk diskursanaly
mediapåverkan
musikvideor
populärkultur
typer av kvinnor
visuell kommunikation
Series/Report no.
Examensarbete
C906
Language
swe