dc.contributor.author | Ek, Alexandra | |
dc.contributor.author | Wång, Gabriella | |
dc.date.accessioned | 2014-10-01T13:30:25Z | |
dc.date.available | 2014-10-01T13:30:25Z | |
dc.date.issued | 2014-10-01 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37090 | |
dc.description | Introduction: During the last decades, the development of the communication society has contributed to new patterns of communications among people, but also increased the use of computers and mobile devices. It has become more common to communicate through social medias, which has led to the new phenomena cyberbullying. At the same time, studies have shown an increase in mental health problems among adolescents during the last 25 years. Aim: The aim of this literature review was to investigate and map the characteristics of cyberbullying and its relationship to mental health among adolescents. The aim was also to investigate adolescents own actions to stop cyberbullying. Method: A literature study based on 17 scientific articles with both quantitative and qualitative studies included. Results: The results showed that there is a connection between mental health and cyberbullying and that cyberbullying is more common among girls. The results also showed that risk factors for cyberbullying were to study in the ninth grade or have bad family relationships. Another finding was that it is uncommon for students to tell someone else when they have been exposed to cyberbullying. Discussion/Conclusion: The study suggests that there is a connection between mental health and cyberbullying, but also that mental health among adolescents has gotten worse during the last years. If this problem continues, the costs for the society will grow. It is therefore important to start working in a more preventive way to increase the well-being in the population but also to reduce the costs for the society. | sv |
dc.description.abstract | Introduktion: Kommunikationssamhällets utveckling under de senaste decennierna har bidragit till nya kommunikationsmönster och användandet av datorer och mobila enheter har ökat. Det har blivit allt vanligare att kommunicera via sociala medier och detta har lett till en ny form av mobbning; internetmobbning. Samtidigt har studier visat att den psykiska hälsan bland ungdomar har försämrats under de senaste 25 åren. Syfte: Att studera och kartlägga internetmobbningens karakteristikum och dess förhållande till psykisk ohälsa bland skolungdomar samt att belysa skolungdomars egna åtgärder mot internetmobbning. Metod: En litteraturbaserad studie som bestod av 17 artiklar med både kvantitativa och kvalitativa studier inkluderade. Resultat: Resultatet visade att det kan finnas ett samband mellan psykisk ohälsa och internetmobbning, att internetmobbning var mer förekommande bland tjejer än bland killar och att det var ovanligt att elever berättar för någon om de blivit utsatta för mobbning på internet. Riskfaktorer för internetmobbning som visades i resultatet var att vara elev i årskurs nio eller att ha problematiska familjeförhållanden. Diskussion/Slutsats: Studien tyder på att det finns ett samband mellan psykisk ohälsa och internetmobbning samt att den psykiska ohälsan bland ungdomar har ökat den senaste tiden. Fortsätter denna ökning kommer även samhällskostnaderna för problemet att öka. Det är viktigt att börja arbeta mer förebyggande för att minska den psykiska ohälsan bland ungdomar, dels för att reducera samhällskostnaderna och dels för att öka välbefinnandet i befolkningen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Folkhälsovetenskapligt program | sv |
dc.subject | Internetmobbning, psykisk hälsa, skolungdomar, hälsoeffekter | sv |
dc.subject | Cyberbullying, mental health, adolescents, health effects | sv |
dc.title | Internetmobbningens påverkan på den psykiska hälsan hos skolungdomar. En litteraturbaserad studie. | sv |
dc.title.alternative | The impact of cyberbullying on the mental health among adolescents. A literature based study. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Medicine | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för medicin | swe |
dc.type.degree | Student essay | |