Show simple item record

dc.contributor.authorbardhi, valbonesv
dc.contributor.authorWang, Meiyungsv
dc.contributor.authorArvidsson, Katerinesv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37575
dc.description.abstractSammanfattning: Vårt syfte med den här studien är att undersöka hur populärmusik används i förskolan och skolan. Vår huvudfråga är främst att ta reda på vilket sätt våra informanter anser att populärmusik är ett bra redskap i deras verksamhet. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi använt oss av intervjuer som metod. Vi genomförde fem intervjuer med pedagoger från fyra olika verksamheter. Våra informanter arbetar inom förskola och grundskolan i åldrarna ett till fem år, åk 3 och åk 8. Undersökningen visade att de fyra verksamheterna tog tillvara elevernas intresse för populärmusik på skilda sätt. I förskolan förekom det populärmusik men oftast på pedagogernas premisser. I skolan däremot skedde användandet av populärmusik med en pedagogisk tanke bakom. I vår analys, diskussion och slutsats har vi tagit fasta på vilken barnsyn pedagogerna har, hur populärmusik med framgång kan användas som ett verktyg samt att vi problematisera pedagogernas roll. Vi kom fram till att pedagogernas personliga intresse och engagemang är avgörande för barns skilda möjligheter att få använda populärmusik som ett verktyg i deras lärprocesser.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPopulärkultursv
dc.subjectpopulärmusiksv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectsociokulturellsv
dc.titlePedagogers användande av populärmusik. En kvalitativ studie av hur pedagoger använder populärmusik som ett pedagogisk redskap.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record