dc.contributor.author | bardhi, valbone | sv |
dc.contributor.author | Wang, Meiyung | sv |
dc.contributor.author | Arvidsson, Katerine | sv |
dc.date.accessioned | 2014-12-03T08:03:36Z | |
dc.date.available | 2014-12-03T08:03:36Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37575 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vårt syfte med den här studien är att undersöka hur populärmusik används i förskolan och skolan. Vår
huvudfråga är främst att ta reda på vilket sätt våra informanter anser att populärmusik är ett bra redskap i deras
verksamhet. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi använt oss av intervjuer som metod. Vi genomförde fem
intervjuer med pedagoger från fyra olika verksamheter. Våra informanter arbetar inom förskola och grundskolan
i åldrarna ett till fem år, åk 3 och åk 8. Undersökningen visade att de fyra verksamheterna tog tillvara elevernas
intresse för populärmusik på skilda sätt. I förskolan förekom det populärmusik men oftast på pedagogernas
premisser. I skolan däremot skedde användandet av populärmusik med en pedagogisk tanke bakom. I vår analys,
diskussion och slutsats har vi tagit fasta på vilken barnsyn pedagogerna har, hur populärmusik med framgång
kan användas som ett verktyg samt att vi problematisera pedagogernas roll. Vi kom fram till att pedagogernas
personliga intresse och engagemang är avgörande för barns skilda möjligheter att få använda populärmusik som
ett verktyg i deras lärprocesser. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Populärkultur | sv |
dc.subject | populärmusik | sv |
dc.subject | musik | sv |
dc.subject | sociokulturell | sv |
dc.title | Pedagogers användande av populärmusik. En kvalitativ studie av hur pedagoger använder populärmusik som ett pedagogisk redskap. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |