Show simple item record

dc.contributor.authorKöhl, Matildasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37577
dc.description.abstractSammanfattning Mitt syfte är att med studien försöka ta reda på hur man kan inkludera estetiska lärprocesser i den normativa undervisningen. Syftet är vidare att undersöka om, och i så fall på vilket sätt, de estetiska lärprocesserna bidrar till elevernas inre motivation. Jag har ställt mig frågor som: ”Hur arbetar de intervjuade lärarna med estetiska lärprocesser i klassrummet, vilka formspråk och metoder för inkludering använder de?” och ”uppfattar de intervjuade lärarna att de estetiska lärprocesserna bidrar till elevernas inre motivation? på vilket sätt uppfattar de i så fall det? och varför tror de att de gör det?” Jag har valt att använda mig av samtalsintervju som metod för insamling av empiri. Jag har varit på en skola i Göteborg och intervjuat två lärare och två elever. Empirin hämtas främst från svaren i lärarintervjuerna. Elevintervjuerna är där för att jämföras med lärarnas uppfattningar. Båda de intervjuade lärarna arbetar med estetiska lärprocesser i undervisningen. De lyfter fram vikten av att, vid lärande, använda hela kroppen och olika sinnen vid lärande. Bland annat arbetar en av dem med en musikal och låter mycket av arbetet kretsa däri. De båda intervjuade lärarna belyser framförallt att eleverna tycker att det är ett roligt arbetssätt. Även klassens sammanhållning tas upp som ett positivt resultat av de estetiska lärprocesserna. De båda intervjuade eleverna är också positiva till metoderna. Flertalet forskare har lyft fram estetiska lärprocessers positiva inverkan på motivationen. Andra forskare talar om motivationens vikt för att kunna ta till sig kunskap. Slutligen anser jag att studien är av relevans för yrket då den belyser motivationens vikt för lärandet och hur man kan använda sig av de estetiska lärprocesserna för att nå dit.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEstetiska lärprocessersv
dc.subjectdramasv
dc.subjectmusiksv
dc.subjectbildsv
dc.subjectinre msv
dc.title”Vi bara har kul liksom” En intervjustudie om estetiska lärprocesser och hur de kan påverka den inre motivationensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record