Show simple item record

dc.contributor.authorTikas, Jonatansv
dc.contributor.authorLange, Petersv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:36Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37579
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida informationsteknik i form av smartphone, dator eller läsplatta påverkar kunskapsprocesser på gymnasiet och mer specifikt inom musikämnet. Ser lärarna någon skillnad idag på elevers attityd till och fokus på skolarbetet i förhållande till för 10-15 år sedan? Skapar informationstekniken mer möjligheter eller hinder för kunskapsprocessen och hur påverkas eleverna av det enorma sociala nätverk de via tekniken är en del av? Vi har undersökt detta genom kvalitativa intervjuer med lärare och elever på två gymnasieskolor i Göteborg. Materialet vi samlat in har analyserats med koppling till tidigare forskning och teori som rör begrepp som kunskap, information, multitasking och det sociala nätverket. Resultatet vittnar om en medvetenhet bland både lärare och elever kring ämnet och de tillhörande begreppen. Man gör tydliga distinktioner mellan information och kunskap och ser både möjligheter och hinder som tekniken kan innebära. Resonemang som görs vidare kring dessa teman handlar om skolans roll i att skapa en miljö för lärande som eleverna inte kan uppnå själva eller med teknikens hjälp.sv
dc.language.isosvsv
dc.title“Någonstans måste kunskap uppstå. Den kan inte uppstå i verktyget” - en studie i informationsteknikens påverkan på kunskapsprocesser i musikämnet på gymnasietsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record