dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka läsbarheten i ett urval av barnböcker för åldersgruppen 6-9 år, två med lättläst-
markering och två utan. Studien undersöker vilka kriterier för lättläst som uppfylls i de fyra böckerna. Kriterierna utgår
ifrån aktuell läsforskning om vad som höjer texters läsbarhet. Studien använder sig av en kvalitativ textanalys med
kvantitativa inslag, där fyra skönlitterära böcker för åldersgruppen 6-9 år har analyserats ur ett språkligt perspektiv.
Resultatet visar att alla böcker uppfyller några av lättläst-kriterierna, dock i varierat omfång. De böcker som markerats
med lättläst lever upp till fler kriterier än de utan lättläst-markering. Dock uppfyller de omarkerade böckerna några
kriterier som de markerade inte uppfyller i lika stor utsträckning. Resultatet pekar vidare på att hänsyn bör tas till
samspelet mellan olika kriterier i respektive bok, då inget enskilt kriterium ensamt kan sägas visa på en boks läsbarhet. I
studien diskuteras lättläst-markeringens betydelse för val av bok, läslust och didaktisk vägledning. Böckernas läsbarhet
sätts också i relation till en tänkt läsare, vilket lyfter frågan om för vem en bok kan anses vara lättläst. Studiens resultat
kan sägas ge en antydan till lärare om att reflektera över hur lättläst-markerade böcker används i undervisningen. Då
skillnaden vad gäller den språkliga kvaliteten i dessa böcker, jämfört med andra böcker för samma åldersgrupp, inte helt
och fullt kan klarläggas, finns en risk i att elever i behov av böcker med hög läsbarhet begränsas till att läsa lättläst-
markerade böcker och därmed utesluts från annan litteratur, som också skulle kunna passa elevens nivå. | sv |