Isolerad eller integrerad - En studie om hur den ämnesövergripande sex- och samlevnadsundervisningen bedrivs på två gymnasieskolor i Göteborgsområdet
Abstract
Vid den granskning som gjordes på uppdrag av Skolverket 1999 visade det sig att det fanns stora skillnader
mellan skolor vad gäller sex- och samlevnadsundervisning. Trots nya styrdokument tror vi att arbetet med sex
och samlevnad fortfarande ser olika ut på olika skolor och att elever i sådant fall får olika kunskaper beroende på
vilken skola de går på. Syftet med denna undersökning är att få insyn i hur sex- och samlevnadsundervisning
bedrivs på gymnasieskolor i Göteborgsområdet och hur man på skolorna därmed har tolkat uppdraget med detta
ämnesövergripande kunskapsområde. Vidare syftar undersökningen till att komma åt elevers upplevelser av den
sex- och samlevnadsundervisning de erbjuds som ett komplement till de berättelser som ges av ansvarig
personal. I undersökningen ämnas det att besvara hur den ämnesövergripande sex- och
samlevnadsundervisningen gestaltar sig och vad den har för syfte och mål enligt ansvarig personal, hur den
upplevs av elever samt vilka normer som den beskrivna undervisningen förmedlar. För att besvara dessa frågor
intervjuades personal ansvarig för sex- och samlevnadsundervisningen på två gymnasieskolor i
Göteborgsområdet och elever på samma skolor besvarade en enkät. Analys av intervjuutsagorna visar att det
finns stora skillnader i hur den ämnesövergripande sex- och samlevnadsundervisningen bedrivs på de två
undersökta skolorna. Skillnaderna återfinns i såväl mängd undervisning som i vilket innehåll som behandlas och
vilka normer som förmedlas. Av enkätsvaren framgår att de elever i undersökningen som fått mest sex- och
samlevandsundervisning också är mest nöjda med den. Det framgår även av enkätsvaren att elever på båda
skolorna upplever ett annat fokus i undervisningen än vad som beskrivs i intervjuerna. Resultaten av denna
undersökning pekar alltså på att eleverna på de två undersökta skolorna inte får likvärdig utbildning vad gäller
sex och samlevnad, vilket bekräftar vår hypotes.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Tsatsa, Filippa
Häger, Maria
Keywords
Lgy11
sex- och samlevnadsundervisning
heteronorm
Language
sv