• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Isolerad eller integrerad - En studie om hur den ämnesövergripande sex- och samlevnadsundervisningen bedrivs på två gymnasieskolor i Göteborgsområdet

Abstract
Vid den granskning som gjordes på uppdrag av Skolverket 1999 visade det sig att det fanns stora skillnader mellan skolor vad gäller sex- och samlevnadsundervisning. Trots nya styrdokument tror vi att arbetet med sex och samlevnad fortfarande ser olika ut på olika skolor och att elever i sådant fall får olika kunskaper beroende på vilken skola de går på. Syftet med denna undersökning är att få insyn i hur sex- och samlevnadsundervisning bedrivs på gymnasieskolor i Göteborgsområdet och hur man på skolorna därmed har tolkat uppdraget med detta ämnesövergripande kunskapsområde. Vidare syftar undersökningen till att komma åt elevers upplevelser av den sex- och samlevnadsundervisning de erbjuds som ett komplement till de berättelser som ges av ansvarig personal. I undersökningen ämnas det att besvara hur den ämnesövergripande sex- och samlevnadsundervisningen gestaltar sig och vad den har för syfte och mål enligt ansvarig personal, hur den upplevs av elever samt vilka normer som den beskrivna undervisningen förmedlar. För att besvara dessa frågor intervjuades personal ansvarig för sex- och samlevnadsundervisningen på två gymnasieskolor i Göteborgsområdet och elever på samma skolor besvarade en enkät. Analys av intervjuutsagorna visar att det finns stora skillnader i hur den ämnesövergripande sex- och samlevnadsundervisningen bedrivs på de två undersökta skolorna. Skillnaderna återfinns i såväl mängd undervisning som i vilket innehåll som behandlas och vilka normer som förmedlas. Av enkätsvaren framgår att de elever i undersökningen som fått mest sex- och samlevandsundervisning också är mest nöjda med den. Det framgår även av enkätsvaren att elever på båda skolorna upplever ett annat fokus i undervisningen än vad som beskrivs i intervjuerna. Resultaten av denna undersökning pekar alltså på att eleverna på de två undersökta skolorna inte får likvärdig utbildning vad gäller sex och samlevnad, vilket bekräftar vår hypotes.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37588
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37588_1.pdf (656.9Kb)
Date
2014
Author
Tsatsa, Filippa
Häger, Maria
Keywords
Lgy11
sex- och samlevnadsundervisning
heteronorm
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV