Stressen inom läraryrket – en kvalitativ studie
Abstract
Denna studie presenterar resultat från sex intervjuer av lärare inom gymnasiet och syftar till att undersöka
deras uppfattning om lärarstress och stressorer inom yrket samt undersöka vilka metoder de använder för att
hantera detta. Resultaten indikerar att lärarens stress sker beroende på deras engagemang, egen uppfattad
arbetsbörda och personlig utveckling samt under tider med nationella prov och vid betygsättningar. De
vanligaste stressorerna var den sociala kontakten med elever och kommunikationen med kollegor samt
tiden till planering och feedback. Resultaten indikerade vidare att de intervjuade lärarna fick symptom som
problem med sömnen, minskad kreativitet och svårigheter att skilja arbete från privatliv. Metoderna dessa
lärare använde sig av för att hantera stressen var att prata med andra utanför skolans kontext samt att
sysselsätta sig med annat på fritiden. Betydelsen studien har för läraryrket är att skapa en högre
medvetenhet kring stressen och stressorernas ursprung samt att visa att träning i stresshantering behövs för
att behålla lärare inom skolan.
This study presents the results derived from six interviews conducted with teachers in the upper secondary
school in Sweden about their perception on teacher stress and stressors. The purpose of the study is to
review their perception on their own and which methods’ they use to handle their stress. The findings
indicate that these teachers’ stress occurs depending on commitment, individual perceived workload and
personal growth, and during times with national tests and grading. The most common stressors were social
connections to students, communication between collegues and the time to planning and feedback. The
Findings also indicated that the interviewed teachers’ symptoms from stress were sleepdistortions, loss of
creativity and difficulty to distinguish professional from private life. The methods the interviewed teachers’
used to handle stress were to talk about it to others outside of their workplace and time to occupy the mind
with non-school related activities. The effect this could create for the pedagogical community is higher
conciousness about the origins of stress and that training over time is needed to help teachers’ stay in the
school environment.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Wernbom, Joakim
Ivansson, Alexander
Keywords
Lärare
stress
stressorer
stresshantering
Language
sv