Räcker sunt förnuft? – En studie om hur lärare arbetar för att förebygga och hantera konflikter mellan elever
Abstract
Sammanfattning:
Vi ville undersöka hur och med vilka eventuella metoder de verksamma lärarna använde för att förebygga och hantera
konflikter som uppstår mellan elever. Våra frågor var enligt följande:
Hur arbetar lärare för att förebygga och hantera konflikter mellan elever?
Vad tycker eleverna att lärarna ska göra när det uppstår konflikter?
Vår empiri har samlats in genom kvantitativa enkätundersökningar med 51 elever och 19 lärare samt kvalitativa
intervjuer med sex lärare från två olika arbetslag på samma grundskola. I vårt arbete har vi använt oss av relevant
litteratur, tidigare undersökningar respektive rapporter och styrdokument.
Vi har kommit fram till att lärarna genomför olika aktiviteter av förebyggande arbete med eleverna för att främja deras
empatiförmåga, ge insikt om grundläggande värderingar, respekt och för att bygga upp deras självtillit. Ur
intervjuresultaten framgick det att tre lärare använder sig av behovsbaserad ansats medan tre andra lärare använder
maktbaserad ansats för att hantera och lösa konfliktsituationer. Dessutom upptäckte vi från elevenkäterna att en stor
andel ville att läraren ska skapa dialog med dem när de hamnar i konflikt med en annan elev. Det var även en stor andel
elever som ville att läraren ska säga till och ingripa när det sker konflikter.
Det är viktigt för läraren att veta hur de kan arbeta förebyggande med konflikter och vilka metoder som finns. Genom
att använda den rätta ansatsen för att hantera konflikter har läraren möjlighet att påverka elevernas förhållningssätt till
konflikter. Därmed är kunskaper om konflikthantering betydelsefullt för den engagerade läraren.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Chee Brolin, Bee Kim
Yapisan, Demet
Keywords
Konflikt
konflikthantering
rollspel
förebyggand
Language
sv