Stalin i läromedlen – En undersökning av hur Stalin, kommunismen och terrorn behandlas i läromedel i historia för gymnasiet mellan åren 2009-2012
Abstract
Studien syftar till att undersöka hur svenska gymnasieläromedel i historia från åren 009-01 beskriver och
förklarar den sovjetiska terrorn och den ideologi och politik som fördes under Stalins tid i Sovjetunionen. Detta
sätts sedan i relation till berörda styrdokument för gymnasieskolan. Undersökningen är till sin natur kvalitativ
och bygger på studiet av primärkällor i form av läromedel, styrdokument och ställs sedan i relation den tidigare
forskning som berör Stalins terror.
I undersökningen har vi kommit fram till att det i svenska läromedel förekommer förenklingar av både
framställning och förklaring till terrorn. Terrorn, politiken och ideologin framstår i de flesta läromedlen som
svåra att hålla isär och några försök till förklaringar av begreppen görs inte. Läromedlen visar tydligt en svag
koppling till det rådande forskningsläget inom ämnet. Innehållet i de undersökta läromedlen stämmer dåligt
överens med de aktuella styrdokumenten eftersom delar av Skolverkets syfte och mål med undervisningen inte
uppnås i dessa läromedels behandling av Sovjetunionen och den sovjetiska terrorn. De didaktiska
konsekvenserna av läroböckernas framställningar är att eleven får svårt att utveckla ett historiemedvetande och
svårigheter att utveckla förmågan att se en historisk händelse ur olika perspektiv. En mer nyanserad
framställning med fler perspektiv och begreppsförklaringar i läromedlen hade kunnat öka elevers möjlighet till
att utveckla de av Skolverket efterfrågade färdigheterna.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Almqvist, Viktor
Svensson, Alexander
Keywords
Stalin
Läromedel
Terror
Kommunism
Sovjetunione
Language
sv