Show simple item record

dc.contributor.authorAnderberg, Kamillasv
dc.contributor.authorRådberg, Sandrasv
dc.contributor.authorViksell, Jessicasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:39Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37607
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med studien har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan ser på barn i socioemotionella svårigheter och vilka stödjande strategier de framhåller för att främja en positiv utveckling i det sociala samspelet för dessa barn. Vi har också undersökt vilka hinder och möjligheter för föräldrasamverkan pedagogerna ser när det gäller barn i sociala och emotionella svårigheter. I studien har vi utgått från tre frågeställningar: Hur ser pedagoger på barn i socioemotionella svårigheter? Vilka strategier uttrycker pedagogerna att de använder sig av för att bemöta och stödja dessa barn i deras samspel med omgivningen? Vilka möjligheter och hinder ger pedagogerna uttryck för när det gäller samverkan mellan förskolan och hemmet kring barn i socioemotionella svårigheter? I studien ingick nio pedagoger som är verksamma på tre olika förskolor. Vi använde oss av samtalsintervjuer som metod där vi utgick från en gemensam intervjuguide vid genomförandet av intervjuerna. Ett tydligt resultat som framkom är att alla pedagogernas sätt att tala om barn i socioemotionella svårigheter visar på ett relationellt förståelseperspektiv då de menade att dessa barns svårigheter är något som uppstår i samspelet med andra. Det framkom också att pedagogernas förhållningssätt till dessa barn har en avgörande betydelse. Detta då deras sätt att uppfatta och förstå barnens svårigheter är det som avgör vilka strategier de väljer att använda sig av för att stödja dessa barn. När det gäller samverkan mellan förskola och hem så framkom det även här att pedagogernas förhållningssätt har en avgörande betydelse för vilka hinder och möjligheter som de ser att det finns i samarbetet. Resultatet av studien visar på vikten av att som pedagog reflektera kring och kritiskt granska egna uppfattningar och antaganden om barn i socioemotionella svårigheter då de ligger till grund för hur pedagogen förhåller sig till och bemöter dessa barn liksom deras föräldrar.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSocioemotionella svårighetersv
dc.subjectsamspel och kommuniksv
dc.titleUtmaningar i det pedagogiska arbetet med barn – pedagogers syn på och bemötande av barn i socioemotionella svårigheter i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record