• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategier för stimulerande lärandemiljöer - Förskollärares arbete med barn i behov av särskilt stöd i stora barngrupper

Abstract
Sammanfattning Syftet med rapporten är att ta reda på vilka strategier förskollärarna i vår undersökning beskriver att de använder sig av för att skapa stimulerande lärandemiljöer för barn i behov av särskilt stöd i stora barngrupper. För att få fram vårt resultat har vi använt oss av samtalsintervju som metod. Åtta förskollärare på fem förskolor i olika stadsdelar i Göteborg intervjuades under en veckas tid, sedan transkriberades materialet. Hur verksamhetens förutsättningar påverkar kvalitén i förskolan har också varit av intresse. Detta tog vi reda på med hjälp av kvalitativ textanalys. Forskning visar att barngruppsstorleken är en av de viktigaste faktorerna eftersom stora barngrupper bidrar till en stressad miljö som begränsar pedagogernas möjligheter att se till alla barns behov. De som drabbas hårdast är barn i behov av särskilt stöd som blir svårare att inkludera i verksamheten. Resultatet har analyserats utifrån relevant forskning och sociokulturell teori. Det visar på vilka strategier pedagogerna använder sig av och vilka didaktiska konsekvenser dessa får. De främsta strategierna var att ha resurs på avdelningen, ta hjälp av specialpedagog, använda sig av tecken som stöd och bildstöd i kommunikationen, dela in barngruppen i mindre grupper, ha tydliga rutiner men ändå mycket fri lek, skapa ”rum i rummen” och utnyttja kringliggande utemiljöer. Flera av förskolorna i undersökningen arbetade också Reggio Emilia- inspirerat. Detta fann vi intressant eftersom denna pedagogik lägger stor vikt vid stimulerande lärandemiljöer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37609
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37609_1.pdf (568.3Kb)
Date
2014
Author
Persson, Michaela
Golod, Maya
Keywords
Barngruppsstorlek
verksamhetens förutsättningar
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV