• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att skapa en grupptillhörighet i förskolan - normer, gemenskap och utanförskap.

Abstract
Sammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar för att varje barn ska få känna en tillhörighet i gruppen. Denna studie behandlar vikten av att varje barn ska känna sig som en tillgång i barngruppen, samt hur betydelsefullt det är för alla barn att ha en kamrat att leka med. Studien har gjorts utifrån två olika undersökningsmetoder, intervju och observation. Vi har intervjuat sex pedagoger samt gjort observationer, där pedagogers förhållningssätt har studerats utifrån utanförskap och tillhörighet. Studien har genomförts kvalitativt med utgångspunkt i det normkritiska och sociokulturella perspektivet. I resultatet berättar pedagogerna om hur de arbetar med att stärka tillhörigheten i barngruppen. Observationen visade att pedagogerna i realiteten förhåller sig annorlunda mot det synsätt som dem redovisade i intervjuerna. På de förskolor vi utfört vår studie på arbetar man medvetet med att belysa att varje individ är en tillgång i gruppen. Vi upplevde även att det fanns pedagoger som var mindre medvetna om att de faktiskt arbetar med att stärka positiva normer och att skapa en trygg barngrupp. Något som studien visat var att samtliga pedagoger arbetar aktivt med läroplanens mål och riktlinjer för att kunna stärka tillhörigheten i barngruppen. Det visade sig att de även arbetar med olika temaarbeten där ett syfte är att stärka gemenskapen i gruppen. Något vi upptäckt under arbetets gång är att man inte kan behandla begreppet tillhörighet utan att nämna begreppet utanförskap, detta är även något som vi problematiserar i denna studie.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37611
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37611_1.pdf (333.2Kb)
Date
2014
Author
Barber, Amanda
Andréasson, Heléne
Augustsson, Alexandra
Keywords
Grupptillhörighet
Normer
Normkritik och Pedagoge
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV