Att skapa en grupptillhörighet i förskolan - normer, gemenskap och utanförskap.
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger arbetar för att varje barn ska få känna en tillhörighet i
gruppen. Denna studie behandlar vikten av att varje barn ska känna sig som en tillgång i barngruppen, samt hur
betydelsefullt det är för alla barn att ha en kamrat att leka med. Studien har gjorts utifrån två olika
undersökningsmetoder, intervju och observation. Vi har intervjuat sex pedagoger samt gjort observationer, där
pedagogers förhållningssätt har studerats utifrån utanförskap och tillhörighet. Studien har genomförts kvalitativt
med utgångspunkt i det normkritiska och sociokulturella perspektivet. I resultatet berättar pedagogerna om hur
de arbetar med att stärka tillhörigheten i barngruppen. Observationen visade att pedagogerna i realiteten förhåller
sig annorlunda mot det synsätt som dem redovisade i intervjuerna. På de förskolor vi utfört vår studie på arbetar
man medvetet med att belysa att varje individ är en tillgång i gruppen. Vi upplevde även att det fanns pedagoger
som var mindre medvetna om att de faktiskt arbetar med att stärka positiva normer och att skapa en trygg
barngrupp. Något som studien visat var att samtliga pedagoger arbetar aktivt med läroplanens mål och riktlinjer
för att kunna stärka tillhörigheten i barngruppen. Det visade sig att de även arbetar med olika temaarbeten där ett
syfte är att stärka gemenskapen i gruppen. Något vi upptäckt under arbetets gång är att man inte kan behandla
begreppet tillhörighet utan att nämna begreppet utanförskap, detta är även något som vi problematiserar i denna
studie.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Barber, Amanda
Andréasson, Heléne
Augustsson, Alexandra
Keywords
Grupptillhörighet
Normer
Normkritik och Pedagoge
Language
sv