Show simple item record

dc.contributor.authorStreiffert, Elinsv
dc.contributor.authorMartinsson, Louisesv
dc.contributor.authorLindgren, Juliasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:40Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:40Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37613
dc.description.abstractSyfte Vår studie avser att undersöka hur pedagoger samt lärare arbetar med barn och elevers språkutveckling i förskolan, förskoleklass och årskurs ett. Vi vill även undersöka, hur pedagoger arbetar de för att aktivt tillgodose barn/ elever med särskilt stöd i sin språkutveckling?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna generellt med språkutveckling i sin verksamhet?  Hur arbetar pedagogerna och lärarna för att tillgodose barns och elevers behov av särskilt stöd i sin språkutveckling?  Finns det någon skillnad i arbetet med språkutveckling i de verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever respektive i de som har svenska som första språk? Metod Studien baserar sig på en kvalitativ enkätundersökning av respondentkaraktär där förskole pedagoger, förskolelärare samt lärare från årskurs ett deltagit. Resultat Vår studie visar att leken är av betydelse för barns språkutveckling då barn lär och utvecklas i samspel med andra. Pedagogers stöd samt vägledning i samspels- och lekaktiviter har visat goda resultat för barns språkutveckling. Dagens barngrupper fortsätter att öka i antal vilket kan påverka det stöd som barn och elever bör få tillgodosedda. Detta är av stor vikt för att förebygga eventuella språksvårigheter. I de fall där språksvårigheter föreligger använder pedagoger och lärare olika metoder för att tillhandahålla språkligt stöd, som exempelvis tecken som stöd eller mindre språkgrupper. Förskolan respektive skolan använder sig av olika verktyg för att studera och utveckla barns och elevers språk. De använder bland annat TRAS (Tidig Registrering Av Språkutveckling) som fungerar som ett underlag för att observera barns språkande, och Bornholms-modellen som genom språklekar uppmuntrar elever att använda det svenska språket. Vår studie har inte visat någon större skillnad i arbetet med språkligt stöd i verksamheter med majoriteten flerspråkiga barn och elever i förhållande till de verksamheter där svenska som förstaspråk dominerar. Emellertid upplever lärare i verksamheter med majoriteten flerspråkiga elever att de språkliga barriärerna utgör svårigheter för att planera undervisningen så alla språkliga behov blir tillgodosedda då de språkliga nivåerna skiljer sig markant.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSpråkutvecklingsv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectförsksv
dc.titleSpråkandets förutsättningar & dilemman - En studie om barn och elevers språkutvecklingsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record