dc.description.abstract | Syfte
Uppsatsen syfte är att undersöka vilket innehåll talet om samverkan har mellan polis, socialtjänst och förskola.
För att besvara vårt syfte har vi utgått från följande centrala frågeställningar:
Hur ser du på samverkan mellan polis, socialtjänst och förskola?
När sker samverkan, er myndigheter emellan?
Hur fungerar samverkan, hur går ni tillväga när ett barn far illa- misstänks fara illa?
Vad har du för egna erfarenheter av samverkan- såväl positiva som negativa?
Om du fick önska eller bestämma, hur skulle du då önska att samverkan borde se ut?
Metod
För insamling av det empiriska materialet har vi utfört sex kvalitativa intervjuer med polis, socialtjänst och
förskola, varav två intervjuer med respektive myndighet. Vi har använt oss av gällande myndighetstexter samt
forskningsrapporter och litteratur kring området samverkan och barn som far illa.
Resultat
Resultatet visar att samverkan är ett område som kräver utveckling för att fungera på ett tillfredställande sätt för
alla parter. Strategier behöver upprättas och barnets behov måste ställas i centrum för samverkan. Vikten av ett
förebyggande arbete är också något som bör läggas större fokus på. För ett förebyggande arbete krävs en
samverkan och god kommunikation myndigheterna emellan, för bland annat att avdramatisera själva anmälan till
socialtjänsten men också för att kunna möjligöra att tidiga insatser sätts in för barnet.
Förskolan har goda förutsättningar att i tid upptäcka barn som far illa eller misstänks fara illa. Det är därför av
största vikt att förskolepersonal känner sig väl förtrogna med de lagar som reglerar anmälningsplikten samt
rutinerna kring samverkan om barn mellan olika myndigheter. | sv |