• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitala verktyg i musikundervisningen - En studie av Digital Natives & Digital Immigrants ur ett sociokulturellt perspektiv.

Abstract
Syfte Vårt syfte är att genom en kvalitativ studie undersöka hur musiklärare använder sig av digitala verktyg i undervisningen, främst inom musikskapande. Vi ville också ta reda på huruvida lärarens tillhörighet till generationerna Digital Native och Digital Immigrant kan tänkas påverka lärarens användande av digitala verktyg, samt om lärarens inställning till IKT kan tänkas ha någon inverkan på det ovanstående. Metod En kvalitativ fallstudie i form av samtalsintervjuer. Totalt intervjuades fyra lärare som valdes ut via ett stratifierat urval från en enkätundersökning vars syfte var att kategorisera de svarande i fyra kategorier: Teknofil Digital Native/Immigrant samt Teknofob Digital Native/Immigrant. Detta för att säkerställa representativiteten. Resultat Vi såg ett varierande användande av digitala verktyg i musikundervisningen hos våra fyra informanter; det sträckte sig från ett frekvent bruk av datorer, iPads och smartphones till ett motvilligt, nästan obefintligt användande. Våra informanter beskrev hur problematik, så som bristande resurser och bristande förtrogenhet med IKT, upplevdes påverka användandet av digitala verktyg i undervisningen. Vi såg också en påverkan beroende på lärarens inställning till IKT i stort. Vi såg dessutom en skillnad i användandet mellan Digital Natives och Digital Immigrants, då Digital Natives främst använde digitala verktyg med de sociokulturella teorierna som pedagogisk utgångspunkt medan Digital Immigrants antingen undvek att alls använda digitala verktyg, alternativt använde dessa sparsamt med syfte att utforma sin egen undervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37616
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37616_1.pdf (610.3Kb)
Date
2014
Author
Störling, Karolina
Skönneberg, Desirée
Nyström, Albin
Keywords
musik
digitala verktyg
IKT
Digital Native/Immig
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV