Lärares uppfattning om specialpedagogens yrkesroll och funktion ”Något slags stort amöbaaktigt sådär…”
Abstract
Sammanfattning
Specialpedagogiken har uppkommit i och med en demokratisk utveckling som förespråkar alla
människors lika värde. Istället för det senaste århundradets segregerande åtgärder uppkom under
senare delen av 1900-talet nytänkande arbetssätt för att sträva mot att tillgodose alla elevers behov.
Däribland specialpedagogutbildningen där framstående begrepp är inkludering och lärandeperspektiv
som lyfter att människan lär i social gemenskap. Denna undersökning har syftat till att undersöka hur
lärare ser på specialpedagogens yrkesroll och funktion. Detta har utretts genom intervjuer av fem
verksamma lärare. De har återgett att de anser att specialpedagogen har en diffus yrkesroll, men som
ibland gett tillfredställande stöd. Däremot framkommer det att de främst upplevt att stödet varit
bristfälligt och otillräckligt. Denna uppfattning kan grunda sig i både det faktum att specialpedagogen
har en mångsidig roll inom skolan, men även att organisationen av det specialpedagogiska stödet kan
försvåra kontakten mellan lärare och specialpedagog. Lärarna önskar större kunskaper och konkreta
råd från specialpedagogen men även en ökad tillgänglighet. Därtill poängterar de att dess personliga
lämplighet och inställning till värdegrundsfrågor är avgörande för ett gott samarbete. Samarbetet är av
största vikt för att kollegiet ska kunna verka gemensamt för alla elevers utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Carlsson, Sofia
Björkvik, Anna
Keywords
Specialpedagogik
Lärarnas uppfattning
Specialped
Language
sv