• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Då skulle jag bestämma… en pool!” - En studie om barns inflytande över samlingen i förskolan

Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra olika uppfattningar om barns möjligheter till inflytande över samlingen. Vilka uppfattningar om barns möjligheter till inflytande finns det bland pedagoger och förskolebarn? Finns det några svårigheter med att ge barn inflytande över samlingen? Intervjuer genomfördes med sju pedagoger och sju barn, samtliga inskriva, alternativt verksamma, i förskolor i Västra Götalands län. Resultatet visar att pedagoger uppfattar att barns inflytande över samlingen kan ske både direkt och indirekt. Det inflytande som barn kan utöva direkt innebär att barnet medvetet bidrar med förslag och gör val som påverkar samlingen, medan det inflytande som barn indirekt kan utöva baseras på pedagogers tolkning av barnets agerande och intresse. De intervjuade barnen gav uttryck för att vara olika säkra på sina möjligheter att utöva inflytande över samlingen. Pedagogerna i studien beskriver olika svårigheter med att ge barn inflytande över samlingen som baserade på yttre och inre faktorer. Studiens resultat är relevant för läraryrket då den uppmuntrar till reflektion om bland annat samlingens syfte, hur barns inflytande realiseras i samlingen samt maktdimensionen som finns mellan pedagoger och barn. Läroplanen för förskolan lägger stor vikt vid att barn ska ha inflytande över verksamheten, vilket medför att det krävs en diskussion om vad begreppet inflytande egentligen innebär i förskolans verksamhet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37622
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37622_1.pdf (952.3Kb)
Date
2014
Author
Green, Andrea
Ottosson Burge, Julia
Jarnevi, Maria
Keywords
Samling
inflytande
demokrati
makt
barnperspekt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV