dc.contributor.author | Hedborg, Ylva | sv |
dc.contributor.author | Englund, Alexander | sv |
dc.date.accessioned | 2014-12-03T08:03:40Z | |
dc.date.available | 2014-12-03T08:03:40Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37627 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Den här uppsatsen ämnar undersöka huruvida lärare som vill
arbeta med estetiska lärprocesser kan finna stöd i kursböcker för
gymnasiegemensamma ämnen. För att genomföra detta har en kvalitativ textanalys
genomförts på fyra böcker i ämnena matematik, naturkunskap, samhällskunskap och
svenska. Med avstamp i teorier från Vygotskij, Gardner och Aulin-Gråhamn m.fl.
visar den tidigare forskningen på att det finns flera sätt tillägna sig kunskap utöver
den traditionella katederundervisningen och att skolan som helhet skulle kunna
gynnas av ett mer öppet förhållningssätt till kunskapsförmedling. Analysen visar på
att det i majoriteten av fallen finns en bristande förankring till lärprocesser som kan
betraktas som estetiska eller sociokulturella och att lärare som önskar arbeta med
dessa inte har mycket stöd att finna i kurslitteraturen. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Estetik | sv |
dc.subject | Estetiska lärprocesser | sv |
dc.subject | Sociokulturellt l | sv |
dc.title | Estetiska lärprocesser- en analys av kurslitteratur för den avflummade skolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |