• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Språket är nyckeln till allt” – pedagogers syn på språkutveckling i förskoleklass i olika socioekonomiska upptagningsområden

Abstract
De frågeställningar vi har arbetat utifrån är: Hur ser pedagoger i olika förskoleklasser på språkutvecklande arbete? Vilka faktorer anser pedagoger i förskoleklass har betydelse för barns språkutveckling? I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats där vi har valt att göra intervjuer med pedagoger verksamma i förskoleklasser i olika områden i Göteborg. Vi har sedan transkriberat och analyserat de svar vi fick i intervjuerna i relation till den tidigare forskning och teoretiska anknytning vi valt att använda oss av. Denna uppsats redogör för hur våra informanter ser på sitt arbete med språkutveckling i sina respektive förskoleklasser med bakgrund till barnens förutsättningar. Samtliga av våra informanter anser att det enskilda barnets uppväxtförhållanden och tidigare erfarenheter har stor påverkan på dess språkutveckling. De vetenskapliga kopplingar vi har valt att använda i vår studie är relevanta delar av de teorier som Bourdieu, Bernstein och Bronfenbrenner arbetade med. Vidare har vi tagit del av forskning kring språkutveckling och förskoleklassen som skolform. Vi hoppas att med denna studie motivera pedagoger till att göra en kartläggning av barnens kunskaper och möta dem där de befinner sig kunskapsmässigt. Detta för att barnen på så vis ska kunna utvecklas och tillgodogöra sig så mycket som möjligt. Slutligen har vi förhoppningar om att barnens livslånga lust att lära ska få näring genom vetskapen att lärandet sker hela tiden.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37628
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37628_1.pdf (462.5Kb)
Date
2014
Author
Andersson, Jenny
Larsson, Hanna
 ,  
Keywords
språkutveckling
socioekonomisk
förskoleklass
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV