”Språket är nyckeln till allt” – pedagogers syn på språkutveckling i förskoleklass i olika socioekonomiska upptagningsområden
Abstract
De frågeställningar vi har arbetat utifrån är:
Hur ser pedagoger i olika förskoleklasser på språkutvecklande arbete?
Vilka faktorer anser pedagoger i förskoleklass har betydelse för barns språkutveckling?
I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ forskningsansats där vi har valt att göra intervjuer med pedagoger
verksamma i förskoleklasser i olika områden i Göteborg. Vi har sedan transkriberat och analyserat de svar vi fick
i intervjuerna i relation till den tidigare forskning och teoretiska anknytning vi valt att använda oss av. Denna
uppsats redogör för hur våra informanter ser på sitt arbete med språkutveckling i sina respektive förskoleklasser
med bakgrund till barnens förutsättningar. Samtliga av våra informanter anser att det enskilda barnets
uppväxtförhållanden och tidigare erfarenheter har stor påverkan på dess språkutveckling.
De vetenskapliga kopplingar vi har valt att använda i vår studie är relevanta delar av de teorier som Bourdieu,
Bernstein och Bronfenbrenner arbetade med. Vidare har vi tagit del av forskning kring språkutveckling och
förskoleklassen som skolform.
Vi hoppas att med denna studie motivera pedagoger till att göra en kartläggning av barnens kunskaper och möta
dem där de befinner sig kunskapsmässigt. Detta för att barnen på så vis ska kunna utvecklas och tillgodogöra sig
så mycket som möjligt. Slutligen har vi förhoppningar om att barnens livslånga lust att lära ska få näring genom
vetskapen att lärandet sker hela tiden.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Andersson, Jenny
Larsson, Hanna
,
Keywords
språkutveckling
socioekonomisk
förskoleklass
Language
sv