• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Större, mindre eller lika stor chans - En Learning study i sannolikhet ! ! !

Abstract
Syftet med studien är att med hjälp av variationsteori och metoden Learning study utveckla kunskapen om undervisning i sannolikhet genom att ta reda på de kritiska aspekterna samt att undersöka vilka variationsmönster som gynnar elevernas inlärning. Vi har använt oss av metoden Learning study och vårt insamlade material kommer således från de tre försökslektioner som vi har hållit samt tillhörande planering och analys. Vårt lärandeobjekt för försökslektionerna har varit att lära eleverna i vilka situationer som det är större, mindre eller lika stor chans för ett visst gynnsamt utfall gentemot alla möjliga utfall. Vi har, genom vår undersökning, funnit svar på våra frågor angående kritiska aspekter och variationsmönster. De kritiska aspekter som vi upptäckte att eleverna i de tre försöksklasserna behövde få syn på var, att antalet möjliga utfall påverkar sannolikheten för ett gynnsamt utfall, att sidornas markeringar på en tärning inte påverkar slagets utfall, att dra en kula innebär att man drar en kula på måfå samt att sannolikhetsförhållandet mellan två färger (färgade kulor) inte påverkas av de övriga färgerna i skålen. Två variationsmönster har, som vi kan se, varit framgångsrika. Det första innebar att vi har haft två mängder med kulor varav den ena har varit invariant medan den andra har varierat från att vara obefintlig till att vara störst. Det andra framgångsrika variationsmönstret innebar att vi hade en invariant totalmängd och varierade kulornas sammansättning inom mängden för att synliggöra en situation som innebär lika stor chans. Vi ser en tydlig koppling mellan vårt arbete och vår kommande yrkesroll då Learning study är en metod för att arbeta med kompetensutveckling inom lärarkåren vilket är positivt på såväl individnivå som för yrkesgruppen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37636
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37636_1.pdf (969.9Kb)
Date
2014
Author
Ogenbrant, Sanna
Hoffer, Emelie
Ogenbrant, Sanna
Keywords
Learning study
variationsteori
sannolikhet
årsk
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV