• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Från lilla förberedelsegruppen till stora klassen. En studie om nyanlända elevers utslussning.

Abstract
Sammanfattning: Studiens problemområde handlar om nyanlända elevers upplevelser och berör deras utveckling i den svenska skolan efter deras tid i förberedelsegrupp. Då antalet nyanlända elever ökar i de svenska skolorna grundar sig studiens problematik i att skolans anställda bör ha kunskap och beredskap inför hur de ska bemöta dessa elever på ett utvecklande sätt. Skolverket (013) påvisar att nyanlända elever som anlänt efter ordinarie skolstart i mindre omfattning uppnår kunskapskraven, samtidigt problematiseras förberedelseklasser från vissa håll då dessa menas ge eleverna en negativ social stämpel som kan komma att påverka både deras kunskapsutveckling och deras sociala status (Arvidsson m.fl., 1996: ff.). Mina funderingar riktade således in sig på om elevernas känslomässiga upplevelser påverkar dem i hur de klarar av att prestera i skolan. Syftet med denna studie är att få inblick i hur nyanlända elever kan uppleva övergången från förberedelsegruppen till ordinarie klass. Jag ville även undersöka om de nyanlända eleverna upplever att de bemöts på ett utvecklande sätt vad gäller både deras kunskapsutveckling och deras sociala integration när de slussas in i ordinarie klass. Intervju- och enkätundersökningar gjordes för att samla in empiriskt material, och en bearbetning av tidigare forskares teorier och resultat gjordes för att samla in teoretiskt material. Jag stötte på ett flertal hinder under undersökningens gång vilket bidrog till en hel del oplanerade begränsningar. Undersökningens viktigaste resultat är att det är viktigt att eleverna bemöts på ett sätt så de känner sig trygga i den nya kontexten och med dess inblandade, samt att deras kunskapsutveckling och sociala integration är två faktorer som går hand i hand. Detta är viktigt för pedagogiska verksamheter att ha kunskap om så att de på bästa sätt kan ta emot och arbeta för de nyanlända eleverna på ett gynnsamt sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37637
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37637_1.pdf (620.9Kb)
Date
2014
Keywords
Förberedelsegrupp
nyanlända elever
social integr
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV