Den globala läraren – en kvantitativ undersökning av lärarstudenters attityder till VFU utomlands vid Göteborgs universitet
Abstract
Internationalisering är ett begrepp som under 000-talet fått allt större plats i det offentliga rummet. På
senaste tiden har allt fler universitet runt om i landet satsat mycket på att just internationalisera
utbildningen för att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Göteborgs universitet har fått mycket beröm
just för deras satsning på detta och lärarutbildningen inte minst. Dock så visar statistik på att
lärarstudenter är en av grupper av studenter som minst utnyttjar möjligheten till ett utbyte under sina
studier.
Denna studies syfte var att undersöka vad lärarstudenter som går sin sista termin på lärarprogrammet
Lp01 har för åsikter och attityder till möjligheten att göra en internationaliserad verksamhetsförlagd
utbildning (VFU). Studien genomfördes genom en kvantitativ metod där en enkätundersökning
skapades på webben. Enkäten skickades till 301 lärarstudenter vid Göteborgs universitet varav 46
studenter besvarades enkäten.
Resultatet visade att en majoritet av lärarstudenterna i studien är positiva till VFU utomlands, men att
endast en minoritet av respondenterna i studien genomfört en sådan. Studenterna ansåg själva att
positiva effekter för dem som blivande lärare, såsom ökad kunskap för andra länders skolsystem och
kultur, men även personliga effekter, såsom ökade språkkunskaper och ökat självförtroende. De
negativa effekterna av ett utbyte var i stort sett kortsiktiga effekter, såsom att studenternas ekonomiska
situation påverkas och att organisationen av ett utbyte är krånglig. En minoritet såg långsiktiga
negativa effekter, där studenterna oroade sig för att missa viktig undervisning i Sverige som de som
inte åker på utbyte får och att de därför skulle få sämre inblick i det svenska systemet.
Sammanfattningsvis så trots GUs prioritering av internationalisering i styrdokument och trots
studenterna i studiens positiva inställning så tycks resultatet visa på att detta inte har lett till någon stor
utveckling i praktiken då endast få lärarstudenter genomför ett utbyte under sin studietid.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Karlsson, Carolina
Keywords
Verksamhetsförlagd utbildning
internationaliserin
Language
sv