Sociomatematiska normer i två svenska och två finska algebraklassrum
Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att observera de sociomatematiska normer som råder i två
svenska respektive två finska klassrum samt hur dessa skiljer sig från varandra. Uppsatsen söker även sprida
medvetenhet om begreppet sociomatematiska normer och deras påverkan på undervisningen i
matematikklassrummen. Vidare är uppsatsen ämnad att vara ett inlägg i den aktuella diskussionen om
matematikundervisningen i Sverige gentemot den i Finland med anledning av resultatet i den senaste PISA-
undersökningen (Skolverket, 013). Studien baseras på en kvalitativ analys av fyra videoinspelade
algebralektioner i fyra olika klasser i årskurs 6 samt transkript från dessa lektioner. Två av klasserna är i Sverige
och två av klasserna är i Finland. Forskningsmaterialet är hämtat ur projektet VIDEOMAT. Baserat på de
sociomatematiska normer som med viss säkerhet kunnat identifieras i de fyra olika klassrummen under de
observerade lektionerna görs en jämförelse där både de två ländernas klassrum och de fyra klassrummen vart och
ett ställs mot varandra. Resultatet visar tydliga skillnader och likheter främst mellan de rådande
sociomatematiska normerna i de två olika ländernas respektive klassrum. Där de två svenska klassrummen
generellt präglas av ett relativt öppet och utforskande matematiskt klassrumsklimat och en synbar strävan från
lärarnas sida att få matematiken att framstå som enkel och praktisk så präglas de två finska klassrummen snarare
av mer avgränsade undervisningsmål dock med tydligare fokus på det aktuella matematiska begreppet och det
givna tillvägagångssättet. Dessa skillnader mellan de sociomatematiska normerna i de två olika ländernas
klassrum läggs till grund för en diskussion om möjliga konsekvenser av de olika undervisningssätten och en
uppmaning till yrkesverksamma matematiklärare att granska och utmana de sociomatematiska normer som råder
i deras egna klassrum.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Lindholm, Joel
Williamson, Veena
Stankic, Spasenija
Keywords
Sociomatematiska normer
matematikklassrum
intern
Language
sv