”Känn att du är en blomsterknopp på en äng” - en kvalitativ studie om hur sångpedagoger talar om rösten som instrument
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med denna studie är att tydliggöra hur olika sångpedagoger kommunicerar sin kunskap kring
röstapparaten och sångteknik med syfte att eleven ska förstå. Vi har använt oss av följande frågeställningar:
•Vilken anatomisk och fysiologisk röstkunskap har sångpedagogerna?
•Hur använder sångpedagogerna sig av sin röstanatomiska och röstfysiologiska kunskap när de bedriver
undervisning?
•På vilka pedagogiska och erfarenhetsmässiga grunder formulerar sångpedagogerna sitt språk?
Genom samtalsintervjuer med sex sångpedagoger på olika utbildningsnivåer har vi kartlagt hur de kommunicerar
kring röstfysiologi med sina elever. För att kunna analysera den information som framkommit under
samtalsintervjuerna har vi använt oss av bakgrundslitteratur rörande röstorganet i stort.
Vi har också redogjort för ett antal olika sångtekniska skolor för att få en tydlig bild av de begrepp
sångpedagogerna använder sig av i sin undervisning. Analysen utgår också från den tidigare forskning som
presenteras. Den tidigare forskningen berör de aspekter sångpedagogerna behöver ta hänsyn till i
undervisningen.
Resultatet av vår undersökning visar att sångpedagogernas val av hur mycket de ska undervisa i röstanatomi
påverkas av olika faktorer. Dessa faktorer är: vilka styrdokument de följer, vilken utvecklingsnivå eleverna
befinner sig på, elevens individuella förutsättningar, sångpedagogernas anatomiska kunskaper samt
sångpedagogernas egen erfarenhet av sångundervisning. Dessa faktorer gör att de berör ämnet i större eller
mindre utsträckning. Sångpedagogernas val av pedagogiska verktyg baseras i hög grad på vilken elev de
undervisar. De huvudsakliga anledningarna till att sångpedagogerna undervisar som de gör är att eleverna ska bli
självständiga i arbetet med sin egen röst samt de styrdokument som finns på de institutioner där de är
verksamma.
Vi vill med denna uppsats belysa en aspekt i sångundervisning som enligt vår mening tidigare inte tagits upp till
reflektion eller diskussion. Detta är relevant för verksamma sångpedagoger.
! "!
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Wier, Karin
Carlsson, Anna
Keywords
Sångundervisning
sångteknik
röstanatomi
kvalita
Language
sv