• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Känn att du är en blomsterknopp på en äng” - en kvalitativ studie om hur sångpedagoger talar om rösten som instrument

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna studie är att tydliggöra hur olika sångpedagoger kommunicerar sin kunskap kring röstapparaten och sångteknik med syfte att eleven ska förstå. Vi har använt oss av följande frågeställningar: •Vilken anatomisk och fysiologisk röstkunskap har sångpedagogerna? •Hur använder sångpedagogerna sig av sin röstanatomiska och röstfysiologiska kunskap när de bedriver undervisning? •På vilka pedagogiska och erfarenhetsmässiga grunder formulerar sångpedagogerna sitt språk? Genom samtalsintervjuer med sex sångpedagoger på olika utbildningsnivåer har vi kartlagt hur de kommunicerar kring röstfysiologi med sina elever. För att kunna analysera den information som framkommit under samtalsintervjuerna har vi använt oss av bakgrundslitteratur rörande röstorganet i stort. Vi har också redogjort för ett antal olika sångtekniska skolor för att få en tydlig bild av de begrepp sångpedagogerna använder sig av i sin undervisning. Analysen utgår också från den tidigare forskning som presenteras. Den tidigare forskningen berör de aspekter sångpedagogerna behöver ta hänsyn till i undervisningen. Resultatet av vår undersökning visar att sångpedagogernas val av hur mycket de ska undervisa i röstanatomi påverkas av olika faktorer. Dessa faktorer är: vilka styrdokument de följer, vilken utvecklingsnivå eleverna befinner sig på, elevens individuella förutsättningar, sångpedagogernas anatomiska kunskaper samt sångpedagogernas egen erfarenhet av sångundervisning. Dessa faktorer gör att de berör ämnet i större eller mindre utsträckning. Sångpedagogernas val av pedagogiska verktyg baseras i hög grad på vilken elev de undervisar. De huvudsakliga anledningarna till att sångpedagogerna undervisar som de gör är att eleverna ska bli självständiga i arbetet med sin egen röst samt de styrdokument som finns på de institutioner där de är verksamma. Vi vill med denna uppsats belysa en aspekt i sångundervisning som enligt vår mening tidigare inte tagits upp till reflektion eller diskussion. Detta är relevant för verksamma sångpedagoger. ! "!
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37650
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37650_1.pdf (356.3Kb)
Date
2014
Author
Wier, Karin
Carlsson, Anna
Keywords
Sångundervisning
sångteknik
röstanatomi
kvalita
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV