På riktigt i undervisningen. - En kvalitativ studie om ett antal lärares inställning till ett digitalt läromedel i undervisningen.
Abstract
Syftet med vår studie var att undersöka ett antal lärares åsikter kring ett digitalt läromedel som heter På riktigt.
Vår huvudsakliga frågeställning var att ta reda på om På riktigt kan underlätta/försvåra undervisningen och i
sådana fall på vilket sätt. Vi har även undersökt om lärarrollen på något sätt blir annorlunda vid användandet av
På riktigt. I vår studie utgick vi från sociokulturell lärandeteori, kognitiv inlärningsteori samt tidigare forskning
på området. Datainsamlingen har gjorts genom samtalsintervjuer och mejlintervjuer. Totalt har vi gjort 9
intervjuer med lärare på olika skolor utanför Göteborg som arbetar med läromedlet. Lärarna som varit med i
studien har haft många olika åsikter kring läromedlet och större generaliseringar har varit svåra att göra, men vi
har ändå kommit fram till ett par viktiga resultat. På riktigt är, enligt lärarna i studien, framförallt ett bra verktyg
för individualisering och formativ bedömning. Många lärare menar att På riktigt är ett bra komplement till övrig
undervisning, men att det är något som inte fungerar i alla sammanhang. I ett samhälle som blir allt mer
beroende av datorer och andra digitala verktyg är det viktigt att även skolan moderniseras i samma takt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Johansson, Johanna
Sastre, Lina
Söderberg, Niklas
Language
sv