dc.contributor.author | Elam, Louise | sv |
dc.contributor.author | Ahlström, Viveca | sv |
dc.date.accessioned | 2014-12-03T08:03:42Z | |
dc.date.available | 2014-12-03T08:03:42Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37654 | |
dc.description.abstract | I Sverige likväl som internationellt diskuteras IKT, informations- och kommunikationsteknik och dess
användning i skolan. Diskussionen handlar främst om användandet av surfplattor och bärbara datorer, i
diskussionen hörs politiker, skolledning, lärare eller föräldrar men mera sällan elever. Vi har därför valt ett
elevperspektiv för detta examensarbete. Sverige och England ligger i framkant med IKT-användningen i skolan.
Det är därför av intresse att undersöka och jämföra Sverige och Englands IKT-användning i skolan. Forskning
inom utbildningsvetenskap betonar vikten av internationella jämförelser då forskningen kan leda till ökad
förståelse för lärandets villkor. Syftet med detta examensarbete är att undersöka och jämföra hur två elevgrupper
i åldrarna 15-16 år på en offentlig grundskola i Sverige och en i England använder informations- och
kommunikationsteknik i sitt skolarbete och i undervisningen. Frågeställningarna är följande: Vilka former av
IKT förekommer och hur används det i de två elevgruppernas skolarbete och undervisning i respektive land?
Vilka likheter respektive skillnader finns i de två elevgruppernas användning av IKT i skolarbetet i respektive
land? Studiens teori är sociokulturella teoriperspektivet vilket kan bidra till att ge en förståelse för användandet
av IT-baserade läromedel. Metoderna som har använts för att besvara syfte och frågeställningar är
enkätundersökning och deltagande ostrukturerade observationer. Materialet samlades in genom empiriska
undersökningar på en skola i Sverige och en i England. Resultatet visar att elevgrupperna från både Sverige och
England använder sin bärbara dator och skoldator till stor del för att söka information och till skrivuppgifter. Den
viktigaste slutsatsen var att likheterna var större än skillnaderna i vilka former av IKT som används i skolarbetet
och undervisningen. Studien har betydelse för lärarprofessionen då det är en utmaning att använda IKT i
undervisningen på ett meningsfullt sätt för elevers lärande.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | IKT | sv |
dc.subject | sociokulturella teoriperspektiv | sv |
dc.subject | högstadiet | sv |
dc.title | Elevers användning av IKT– En jämförande studie mellan en elevgrupp i Sverige och en i England | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |