Show simple item record

dc.contributor.authorElam, Louisesv
dc.contributor.authorAhlström, Vivecasv
dc.date.accessioned2014-12-03T08:03:42Z
dc.date.available2014-12-03T08:03:42Z
dc.date.issued2014sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37654
dc.description.abstractI Sverige likväl som internationellt diskuteras IKT, informations- och kommunikationsteknik och dess användning i skolan. Diskussionen handlar främst om användandet av surfplattor och bärbara datorer, i diskussionen hörs politiker, skolledning, lärare eller föräldrar men mera sällan elever. Vi har därför valt ett elevperspektiv för detta examensarbete. Sverige och England ligger i framkant med IKT-användningen i skolan. Det är därför av intresse att undersöka och jämföra Sverige och Englands IKT-användning i skolan. Forskning inom utbildningsvetenskap betonar vikten av internationella jämförelser då forskningen kan leda till ökad förståelse för lärandets villkor. Syftet med detta examensarbete är att undersöka och jämföra hur två elevgrupper i åldrarna 15-16 år på en offentlig grundskola i Sverige och en i England använder informations- och kommunikationsteknik i sitt skolarbete och i undervisningen. Frågeställningarna är följande: Vilka former av IKT förekommer och hur används det i de två elevgruppernas skolarbete och undervisning i respektive land? Vilka likheter respektive skillnader finns i de två elevgruppernas användning av IKT i skolarbetet i respektive land? Studiens teori är sociokulturella teoriperspektivet vilket kan bidra till att ge en förståelse för användandet av IT-baserade läromedel. Metoderna som har använts för att besvara syfte och frågeställningar är enkätundersökning och deltagande ostrukturerade observationer. Materialet samlades in genom empiriska undersökningar på en skola i Sverige och en i England. Resultatet visar att elevgrupperna från både Sverige och England använder sin bärbara dator och skoldator till stor del för att söka information och till skrivuppgifter. Den viktigaste slutsatsen var att likheterna var större än skillnaderna i vilka former av IKT som används i skolarbetet och undervisningen. Studien har betydelse för lärarprofessionen då det är en utmaning att använda IKT i undervisningen på ett meningsfullt sätt för elevers lärande.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectsociokulturella teoriperspektivsv
dc.subjecthögstadietsv
dc.titleElevers användning av IKT– En jämförande studie mellan en elevgrupp i Sverige och en i Englandsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record