dc.description.abstract | Hur vi ordnar information påverkar hur vi ser
på världen, och våra världsbilder påverkar i
sin tur hur vi väljer att ordna information. Det,
tillsammans med frågorna om man kan hantera
information utan att ordna den, och om man
kan leva i en ständig omformulering av sin
världsuppfattning, var utgångspunkten för det
här arbetet. Under processens fortskridande
har fokus mer och mer hamnat på människans
meningsskapande förmåga.
Genom alltsammans löper broderiet.
Jag har länge varit intresserad av hur vi förstår
världen och vilka strategier vi har för att göra
vår verklighet begriplig. Vad vi väljer att se och
vad vi väljer att tro på. Vilka berättelser vi ser
som sanna och vilka som är just berättelser.
Ett nyhetsinslag, en vetenskaplig artikel eller
en karta tilldelar vi hög trovärdighet. Dessa
format representerar verkligheten. Men de är
också berättelser. Data är utvalda, ordnade och
återgivna för att skapa en begriplig bild, för att
vi ska kunna ta till oss informationen och foga
in den i vår världsbild.
Vår upplevelse av tiden syns i kalendrar och
tidslinjer. Även det linjära formatet i en bok
speglar vår uppfattning av tiden som linjär.
Vad händer med berättelsen och vår upplevelse
istället för på en linje?
Det är också intressant hur vi samlar in data,
vad vi mäter, hur värdeskalan ser ut, vilka
egenskaper hos tingen som betecknar dem.
Vi förstår världen genom att vår hjärna ordnar
sinnesintrycken till begriplig information innan
de når vårt medvetande. Sedan fortsätter vi
tolka och göra kopplingar och förklara och
återberätta världen alltmedan den pågår. Det
tycks som att människorna är i en ständig kamp
med den kaotiska och irrationella verkligheten
för att göra den ordnad och förståelig. Och att
det är det som är och blir meningen med livet.
Jag broderar klotformade kartor som består
av tecken, text och olika förhållanden dem
emellan. Kloten bildar förutsättningar för
berättelser, men det är läsaren som skapar dem. | sv |