Predicerande faktorer för den tidiga läsningen Fonologisk förmåga – RAN - Vokabulär
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka om det är möjligt att redan vid tidig ålder predicera
senare läsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmågor, RAN och vokabulär vid 4
års ålder kan predicera senare ordavkodning/stavning respektive läsförståelse vid slutet av
årskurs 1. Hypotesen är att fonologi utgör en viktig del av avkodning (Lundberg, 2009; Castle
& Coltheart, 2004; Goswami, 1993) medan vokabulär är en betydelsefull del för läsförståelse
och språkförståelse (National Reading Panel, 2000; Clarke et al., 2010)
Teori för studien utgörs främst av lästeorin The Simple View of Reading (Gough & Tunmer,
1986). En teori som betraktar läsning med utgångspunkt i två aspekter, avkodning och
förståelse. Ytterligare en bärande teori för studien är en utvecklingsmodell för ordavkodning
(HØien och Lundberg,1999).
Metod I undersökningen används kvantitativ data. Data har kodats och bearbetats i det
statistiska dataprogrammet SPSS. Sambandet mellan de olika variablerna har undersökts
genom två separata multipla linjära regressionsanalyser (Byström, 2011). Ordavkodning
respektive läsförståelse i årskurs ett utgör beroendevariabler i analyserna. Fonologi, Rapid
Automatized Naming (RAN) och vokabulär när barnen är fyra år är oberoende variabler.
Resultaten visar att fonologisk förmåga och RAN vid 4 års ålder har en stark relation till
ordavkodning/stavning i årskurs ett. Vokabulär och RAN vid 4 års ålder har starka samband
med läsförståelse i årskurs ett. Denna studie visar alltså att RAN har betydelse för både
ordavkodning/stavning och läsförståelse. Studien visar också att flickor presterar bättre i både
ordavkodning/stavning och läsförståelse än pojkar.
Examinationsnivå
Student Essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-12-12Författare
Åvall, Malena
Nyckelord
Ordavkodning
Läsförståelse
Vokabulär
RAN
Fonologisk förmåga
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
H14 PDA161:2
Språk
swe