• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Predicerande faktorer för den tidiga läsningen Fonologisk förmåga – RAN - Vokabulär

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka om det är möjligt att redan vid tidig ålder predicera senare läsning. I studien undersöks om barns fonologiska förmågor, RAN och vokabulär vid 4 års ålder kan predicera senare ordavkodning/stavning respektive läsförståelse vid slutet av årskurs 1. Hypotesen är att fonologi utgör en viktig del av avkodning (Lundberg, 2009; Castle & Coltheart, 2004; Goswami, 1993) medan vokabulär är en betydelsefull del för läsförståelse och språkförståelse (National Reading Panel, 2000; Clarke et al., 2010) Teori för studien utgörs främst av lästeorin The Simple View of Reading (Gough & Tunmer, 1986). En teori som betraktar läsning med utgångspunkt i två aspekter, avkodning och förståelse. Ytterligare en bärande teori för studien är en utvecklingsmodell för ordavkodning (HØien och Lundberg,1999). Metod I undersökningen används kvantitativ data. Data har kodats och bearbetats i det statistiska dataprogrammet SPSS. Sambandet mellan de olika variablerna har undersökts genom två separata multipla linjära regressionsanalyser (Byström, 2011). Ordavkodning respektive läsförståelse i årskurs ett utgör beroendevariabler i analyserna. Fonologi, Rapid Automatized Naming (RAN) och vokabulär när barnen är fyra år är oberoende variabler. Resultaten visar att fonologisk förmåga och RAN vid 4 års ålder har en stark relation till ordavkodning/stavning i årskurs ett. Vokabulär och RAN vid 4 års ålder har starka samband med läsförståelse i årskurs ett. Denna studie visar alltså att RAN har betydelse för både ordavkodning/stavning och läsförståelse. Studien visar också att flickor presterar bättre i både ordavkodning/stavning och läsförståelse än pojkar.
Examinationsnivå
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37727
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPS)
Fil(er)
gupea_2077_37727_1.pdf (609.9Kb)
Datum
2014-12-12
Författare
Åvall, Malena
Nyckelord
Ordavkodning
Läsförståelse
Vokabulär
RAN
Fonologisk förmåga
Serie/rapportnr.
Magisteruppsats
H14 PDA161:2
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV