Show simple item record

dc.date.accessioned2014-12-12T15:36:11Z
dc.date.available2014-12-12T15:36:11Z
dc.date.issued2014-01-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37748
dc.descriptionProjektet Quid oculis inhias är en publikation med samlade teckningar från Naturhistoriska museet. Vilken är andra delen av ett teckningsprojekt där första delen är projektet Teckna – dissekera. En studie av zoofysiologi och djurförsök, med teckning som redskap, vid zoologiska institutionen vid Göteborgs universitet. Även det samlat i en publikation. Jag tänker på den dialog som uppstår mellan mig som tecknare och tecknandet å ena sidan och mellan mig och det tecknade å andra sidan. Där teckning som instrument är till för att synliggöra ett försök att minska avståndet mellan människan och djuret. En ilning av djurblivande i mötet mellan konst och vetenskap. Och där bilder som förmår förmedla ett seende är sårbara i sin ensamhet. Det är inget nytt i seendet i sig – det sedda bara är. ------- Mitt arbete är ett konstnärligt utvecklingsarbete (KU projekt) vid Högskolan för design och konsthantverk (HDK) vid Göteborgs universitet. När jag skrev min projektansökan var ämnet ”Bildanatomi vs djuranatomi”, vilket för mig är en filosofisk tanke där man jämför olika kroppar, bildens kropp med dess beståndsdelar och djurets kropp med dess beståndsdelar. Kan jag hitta bildens kompositionsdelar, proportioner och skalor i djurkroppens uppbyggnad? Kan jag jämföra bildens byggstenar med naturens egna byggstenar? Det är tankar som ger mig inspiration till att arbeta med bild. I projektbeskrivningen finns också en frågeställning om var gränsen går mellan fri bild och illustration. Är det kontexten som avgör, bildens uttryck eller både och? Mitt svar: För att bild ska fungera över huvud taget måste den stå på egna ben. Då hittar den hem överallt och blir en berättelse.sv
dc.subjectTeckningsv
dc.subjectBildkompositionsv
dc.subjectDjuranatomisv
dc.subjectTänkande med pennasv
dc.subjectHandsv
dc.subjectHärmasv
dc.titleQuid spectatis – Vad glor du på ?sv
dc.type.svepartistic work
dc.contributor.creatorDahlin, Eva
art.typeOfWorkUtställning på Galleri Konstepidemin med presentation av KU projektet – Quid oculis inhias. + filmen Qiud spectatis av filmaren Christina Olofsonsv
art.relation.publishedInGalleri Konstepideminsv
art.description.workIncludedPublikation och film. Filmaren Christina Olofson följer arbetet med tecknandet vid Zoologiska institutet och Naturhistoriska museet. Filmernas titlar är Quid spectatis , Naturhistoriska museet och Blänket under skinnet, Zoologiska institutionen.sv
art.description.projectInventering av Naturhistoriska Museet I Göteborg med en tecknares ögon. Avsikten med projektet är ett filosofskt förhållningssätt till teckning som tänkande. Där utgångspunkten är idén om bildanatomi vs djuranatomi, där jämförs olika kroppar, bildens kropp med dess beståndsdelar med djurens. Kan bildens kompositionsdelar, proporttioner och skalor hittas I djurkroppens uppbyggnad? Kan bildens byggstenar jämföras med naturens egna byggstenar. Det är tankar vilka ger inspiration för arbetet med bild. Mimetiskt seende inför verkligheten.sv
art.description.summaryKU projekt med teckning som vertyg och tänkande. Visas med utställning av rumsanpassade teckningar, publikation och film på galleri konstepidemin i Göteborgsv
art.relation.urihttp://www.evadahlin.comsv


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record