Hälsofrämjande arbete i grundskolans senare år
Abstract
Sammanfattning
Bakgrund: Idag finns det skolor som profilerar sig på olika sätt. En profilering som finns och som ständigt
utvecklas är skolor som arbetar hälsofrämjande. Hälsa är ett vitt begrepp som kan definieras olika beroende på
vem man frågar. Skolan är en viktig arena där det finns möjlighet att påverka barn och ungdomar till ett helhets-
perspektiv av hälsa där både den fysiska, psykiska och social hälsan ingår.
Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hälsofrämjande arbete inom grundskolans senare år på tre
skolor med uttalad hälsoprofil.
1 Hur arbetar personalen hälsofrämjande på de olika skolorna?
Vilka är inblandade i hälsoarbetet?
3 Vilka reaktioner och effekter har de märkt?
Metod: Vi har gjort en kvalitativ undersökning på tre skolor som säger sig ha en hälsoprofilinriktning. Som
metod för datainsamlingen har vi använt ostrukturerade intervjuer. Undersökningen omfattar intervjuer med
rektorer och hem- och konsumentkunskapslärare på tre olika skolor.
Resultat: Vår undersökning visade att de tre olika skolorna arbetade utifrån ett helhetsperspektiv med den fysis-
ka, psykiska och sociala hälsan. För att kunna driva ett hälsoarbete krävs tydliga riktlinjer från skolledningen. I
undersökningen framkom det att en del ur personalen var mer engagerade än andra men samtliga skulle vara
delaktiga i arbetet. Responsen från personal, elever och föräldrar var övervägande positiv till det hälsofrämjande
arbetet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2007Author
Rinnemo, Anna
Ander, Jessica
Klein, Lisen
Language
sv