dc.contributor.author | Bergentoft, Heléne | |
dc.date.accessioned | 2014-12-17T12:36:19Z | |
dc.date.available | 2014-12-17T12:36:19Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37784 | |
dc.description | Denna licentiatuppsats har genomförts inom ramen för Forskarskolan Learning Study – undervisningsutvecklande ämnesdidaktisk forskning. Forskarskolan, som leder fram till en licentiatexamen, är ett samarbete mellan Högskolan för lärande och kommunikation, Högskolan i Jönköping (värdhögskola), Göteborgs universitet samt Stockholms universitet och finansieras av Vetenskapsrådet (projektnummer 2011-5273) inom ramen för regeringens satsning på att forskarutbilda lärare. | sv |
dc.description.abstract | Uppsatsens ambition är att genom en learning study av undervisningsmomentet kroppshållning vid löpning påvisa hur ett innehåll i skolämnet idrott och hälsa kan behandlas på ett icke dualistiskt sätt. Syftet är därmed att studera hur ett specifikt innehåll gestaltas och konstitueras i undervisningspraktiken i idrott och hälsa.
Totalt deltog 95 gymnasieelever från två olika gymnasieskolor. Vidare deltog sju lärare uppdelade i vardera en studie. Variationsteorin utgjorde teoretisk ramverk för lektionsdesignen och dess antaganden testades genom den iterativa forskningsmodellen, learning study. Studien bestod av två olika interventionsstudier som genomfördes hösten 2012 respektive hösten 2013. Resultaten från den första studien beaktades av lärarna i den andra studien, då resultaten användes i den nya gruppen av lärare och elever för att i den andra studien ytterligare utveckla antaganden från den första. Lärarnas kunskap om vad som krävs för att lära sig det avsedda innehållet och elevernas förståelse av innehållet, visade sig både genom utformning av mer kraftfull lektionsdesign och ökat lärande hos eleverna.
Resultatet visar även att elevernas lärande i den andra studien utvecklades på ett mer kvalitativt sätt än i den första. Förmågan till kroppshållning utifrån ett mer optimalt sätt, vid löpning, ökade i alla fem klasserna. Lektion B:1 visar på högst ökning med +2,1 av medelvärdet, denna grupp visar en optimal placering av kroppsdelar motsvarande 4,6 av 5 möjliga. Resultaten indikerar att lektionsdesign som konstruerats av en lärargrupp kan användas av en ny grupp lärare i en kumulativ process, skapar möjligheter för eleverna att öka personligt meningsskapande som har en positiv inverkan på lärandet. Variation av lärandeobjektets aspekter skapar en process där elevens agerande och tänkande interagerar med varandra och användandet av kontraster visar sig vara ett kraftfullt sätt att skapa kroppsmedvetenhet. Designen av denna variation är signifikant. Synkron simultanitet förefaller oftare ge alla elever ett helhetsperspektiv på innehållet, som i sin tur ger en mer differentierad och djupare kroppsmedvetenhet och möjlighet att alternera mellan lärandeobjektets innebörd och struktur. | sv |
dc.format.extent | 192 sidor | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | kroppshållning | sv |
dc.subject | idrott och hälsa | sv |
dc.subject | variationsteori | sv |
dc.subject | learning study | sv |
dc.subject | interventionsstudie | sv |
dc.subject | klassrumsforskning | sv |
dc.title | Lärande i rörelse - Utveckling av kroppslig förmåga ur ett icke dualistiskt perspektiv | sv |
dc.title.alternative | Learning in action – Development of physical ability from a non-dualistic perspective | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type.svep | licentiate thesis | sv |
dc.contributor.organization | Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet/Department of Pedagogical, Curricular and Professional Studies, University of Gothenburg | sv |
art.description.summary | The ambition of this paper is through a learning study of the education part body posture whilst running, demonstrate how a content in the school subject physical education and health can be treated in a non-dualistic way. The aim is thus to study how a specific content is characterized and constituted in the teaching practice in physical education and health.
In total, 95 upper secondary school students from two different schools participated in this study. Seven teachers divided in two units participated in one study each. The theoretical framework was variation theory and the conjectures this theory were also tested in the iterative research model called learning study. The study consisted of two different intervention studies carried out in autumn 2012 and autumn 2013. The iterative process, whereby the results from the first lesson are the foundation for the design of the next lesson, implemented in a new class examined the theoretical assumptions, enacted in the lessons. The results from the first study were taken into consideration by the teachers in the second study, and the results were used in the new group of teachers and students to further develop the assumptions in the second study. The teachers’ prior knowledge of what it means to learn the intended content and students’ understanding of the content, both showed by the design of more powerful lessons and increased the students´ learning outcomes.
The results also show that student learning in the second study was developed at a more qualitatively expanded level than in the first. The ability of using a body posture closer to the optimum during running increased in all five classes. Lesson B:1 had the highest increase with + 2,1 of the mean value, this group shows the most optimal placement of body parts corresponding to a score of 4,6 out of 5. The results indicate that a lesson design developed in one group of teachers can be used by a new group of teachers in a cumulative process, creating opportunities for students to enhance personal motivation which has a positive impact on learning outcomes. Variation of aspects of the object of learning creates a process where the student acting and thinking interact and that the use of contrasts is a powerful way to create body awareness. However, the design of this variation is significant. Synchronous simultaneity seems more often to give all students a general overview of the content which in turn gives a more differentiated and deeper body awareness and opportunities to alternate between the purport and the structure of the movements. | en |