Show simple item record

dc.contributor.authorCox, Susanneswe
dc.contributor.authorJullia, Evaswe
dc.date.accessioned2007-05-08T13:17:20Z
dc.date.available2007-05-08T13:17:20Z
dc.date.issued2007swe
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/3786
dc.description.abstractStudiens syfte var att undersöka om arbete med Europeisk språkportfolio (ESP) påverkar elevers självbedömning. En undersökning med både kvantitativa och kvalitativa inslag genomfördes för att svara på de två frågeställningarna Påverkas några elevers förmåga till självbedömning i engelska efter arbete med Europeisk språkportfolio? samt Påverkas några elevers attityd till självbedömning i engelska efter arbete med Europeisk språkportfolio? Formen av undersökningen var en metodtriangulering med följande delar: engelsk läsförståelse i det interaktiva språktestet DIALANG, en enkätstudie och en intervjustudie. Studien genomfördes i två gymnasieklasser från två olika skolor. Den ena klassen hade inte arbetat med självbedömning medan den andra klassen hade arbetat med Europeisk språkportfolio under två år. Resultatet visar att det inte finns någon större skillnad i förmåga till självbedömning mellan eleverna som inte hade arbetat med Europeisk språkportfolio och eleverna som hade arbetat med Europeisk språkportfolio. Vissa indikationer finns dock på att eleverna som hade arbetat med Europeisk språkportfolio tänker på sin egen kunskapsutveckling i engelska i mer aktiva termer än eleverna som inte hade arbetat med Europeisk språkportfolio. Någon större skillnad i attityd till självbedömning mellan de båda elevgrupperna kan inte urskiljas. Av didaktisk relevans är de resultat som visar att eleverna i undersökningen i stort är positiva till självbedömning och förstår dess betydelse för sin egen kunskapsutveckling. Resultatet stödjer de teorier som understryker vikten av kontinuerlig feedback från lärare, till exempel på självbedömningschecklistor i Europeisk språkportfolio, för att eleverna ska känna sig motiverade att arbeta med dem. Avslutningsvis belyser resultatet att självbedömningsuppgifter av den typ som finns i Europeisk språkportfolio bör integreras i den vanliga engelskundervisningen för att elever ska ta sig tid att utföra dem.swe
dc.language.isosvswe
dc.subjectEuropeisk språkportfolioswe
dc.subjectsjälvbedömning,swe
dc.titleHur elevers attityd och förmåga till självbedömning påverkas av arbetet med Europeisk språkportfolioswe
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawswe
dc.type.uppsokCswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Sociologiska institutionenswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Sociologyeng
dc.type.degreeStudent essayswe


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record