”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan
Abstract
Abstract
Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01
Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skola
Författare: Therese Lindblom, Stellan Karlsson
Termin och år: VT14
Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
Handledare: Bengt Jacobsson
Examinator: Lisa Wiklund
Rapportnummer: VT14-1120-14
Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lärare
Sammanfattning:
Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur högstadielärare i Göteborg förhåller sig till begreppet islamofobi och hur de tänker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever.
Frågeställningar:
• Hur definierar de tillfrågade lärarna islamofobi?
• Hur anser de tillfrågade lärarna att islamofobi bör bemötas?
• I vilken utsträckning ser de tillfrågade lärarna islamofobi i skolan som ett problem?
• I vilken utsträckning upplever de tillfrågade lärarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktär?
För att få svar på syfte och frågeställningar använde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. Åtta högstadielärare i Göteborg intervjuades och transkriberingarna av dessa intervjuer utgjorde vårt empiriska material. Övrigt material som har använts är relevanta styrdokument, tidigare forskning som rör islamofobi, främlingsfientlighet och konflikthantering samt det teoretiska ramverket som innefattar socialkonstruktivism och konflikthantering.
Studiens viktigaste resultat är att: fyra olika sätt att se på begreppet islamofobi kunde urskiljas i respondenternas svar, respondenterna anser att islamofobi bör bemötas med hjälp av kunskap, ingen av respondenterna anser att islamofobi är ett stort problem på sina skolor, men fem av dem har (direkt eller indirekt) erfarenhet av islamofobi bland elever och respondenterna upplever dessutom att det finns ett behov av vidare fortbildning för lärare och lärarstudenter i att bemöta islamofobi.
Studiens har flera betydelser för läraryrket. De viktigaste är att betona vikten av ökad kunskap bland lärare om vad islam och islamofobi innebär, för att på så sätt kunna bemöta islamofobiska tendenser med kunskap och öppen diskussion. Studien kan även hjälpa lärare att själva börja särskåda den egna verksamheten och fundera kring det egna bemötandet av islamofobi.
Degree
Student essay
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Karlsson, Stellan
Lindblom, Therese
Keywords
islamofobi
rasism
konflikthantering
högstadiet
lärare
Series/Report no.
VT14-1120-14
Language
swe